Mijn kat is (waarsschijnlijk) beschoten (door een Bugs?). Iemand die weet wat ik moet doen nu? :'(

Iemand die weet wat ik nu dus moet doen? Er zit een bestwel grote wond op het bovenbeen (achter). Midden in de wond zit een zwart 'gat'. Ik durf er niet aan te komen, maar ik denk dat hij beschoten is door een (lucht)bugs. Misschien zit(ten) de bugs-kogel(s) er dus nog in.
Wat moet IK doen? waar kan IK heen gaan met MIJN kat?

Toegevoegd na 19 minuten:
Alvast bedankt voor de reacties ;).
Ik weet niet of het zon haast heeft, mijn kat heeft er nu iig geen last meer van, okal had hij dat eerst wel (kon nog maar amper lopen). Ik denk dat we er nog wel mee naar de dierenarts moeten gaan. Irriterende mensen, hebben zkr niks beters te doen dan op een kat schieten.

- maar het hoeft niet persé beschoten te zijn uiteraardt.. Het kan ook gebeten door een hond zijn, of aangereden.
Ik hoop dat de dierenarts het weet, maar naar de dierenarts kost dan weer 100euro, en wss kan die er toch niks aan doen.. :S.
Maar wat kan de politie eraan doen? Hoogstends zeggen 'het spijt ons' . Ze kunnen niet de dader opsporen lijkt mij.. :S. Misschien kan ik een foto krijgen van mn kat en zn wond, dan weten jullie misschien iets meer. Meer daarover later.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (17)

Ik zou gewoon naar de dierenarts gaan. Die weet wel raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts .... !!

Toegevoegd na 2 dagen:
- ....??? :S misschien is uitleg geven ook zo eerlijk waarom die - is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat het uit te leggen is want het slaat nergens op die min.
Onmiddellijk mee naar de dierenarts gaan en laten verzorgen EN aangifte doen bij de politie.
Mét bewijs van de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenarts man! À la minute! En idd naar politie ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan zijn dat hij is beschoten door een lucht buks

Even naar de dieren arts en zeker even aangfte bij de politie doen als de de dierenarts zeker weet dat hij is beschoten

Zielg hoor een kat beschieten ik schiet zelf veel met een luchtbuks maar niet op dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan gewoon op dingen neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk ;)
Direct naar de dierenarts,sorry ik begrijp niet dat dit wordt gevraagd...ook al kost het je 100 euro,als je een huisdier hebt,weet je dat als er iets met ze is,dat het je geld gaat kosten,anders moet je niet aan huisdieren beginnen.

En aangifte doen bij de politie!

Toegevoegd na 3 minuten:
Je stelt daarnaast dat het lijkt dat je kat er geen last van heeft.
Je moet goed weten dat katten heeeel goed zijn in het verbergen van pijn,zodat het lijkt dat er niets aan de hand is.

Een DA kan een foto maken om te kijken als er kogeltjes in zijn lichaam zitten en de ernst ervan bepalen.

Sterkte met je kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo neem je uberhaupt helemaal de moeite om deze vraag te stellen?Als ik jou was zat ik allang bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er daadwerkelijk een kogel in zit kan de dader opgespoord worden. Voor een wapen heb je immers een vergunning nodig, dus alle wapens zijn geregistreerd. Aan de hand van de kogel die gebruikt is kan worden bekeken welk type geweer deze heeft afgevuurd, en wie zo'n geweer in handen heeft.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vrees dat ze dit soort actie niet gaan ondernemen voor een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is aangifte wel belangrijk. Wie weet hoeveel dieren nog meer het slachtoffer worden, als geen eigenaar aangifte doet, weet de politie niet dat ze op zoek moet naar een kattenhater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad suzyq
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor de bron ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een kogeltje uit een luchtbuks.
In Nederland heb je daar geen vergunning voor nodig en het is ook niet mogelijk om aan te tonen of kogeltje en buks bij elkaar horen. Bij grotere kalibers (vuur)buksen wel. Aangifte doen: zeker! Er wordt door zieke figuren soms voor de lol op katten geschoten. Meerdere aangiftes kunnen soms tot aanhouding leiden.
Zoals iedereen zeg ik ook: naar de dierenarts. Als het kogeltje er nog in zit, moet het verwijderd worden (bewaren voor bij de aangifte bij de politie, doen, want wie weet schiet die gek op meer katten).
Ook al is de oorzaak misschien anders, dan nog moet de dierenarts er naar kijken. Doe je niets, dan kan er een infectie ontstaan, een ontsteking of een abces, en zeker aan een poot loop je dan het risico dat het bot aangetast wordt en dat je kat uiteindelijk de poot helemaal moet missen. Geloof me, dat is nog veel duurder dan fatsoenlijk naar je kat laten kijken zodra er iets mee is.
En als je geen geld over hebt voor je kat, vraag ik me af waarom je er een hebt.
Als jij ziek bent of pijn hebt of misschien aangereden bent, zou je toch ook graag willen dat er even iemand naar kijkt om zeker te weten hoe of wat en om eventueel te behandelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag deel ik hier een ervaring met iets wat hier veel op lijkt, jaren terug zag ik aan het bovenbeen van onze kat een gat zitten, direct dacht ik aan het beschieten van onze kat, na enkele dagen ging het gat keurig weer dicht en de wond was gesloten, tot onze grote schrik, zat er een week later twee gaten bijna precies op de zelfde plek, maar iets hoger, ook die gingen weer dicht, enkele weken later zaten er opeens meer gaten in de kat.
Onze hele buurt bekeken, maar ik kon niemand bedenken die op de kat zou schieten, we wonen nogal afgelegen en heb niet veel buren.
Toen ik er mee naar de dierenarts ging, bleek het een of andere bacterie te zijn, die onder de vacht door ging en dan weer boven kwam in de vorm van een gat van wel 2 cm.
Een antibiotica kuurtje en alle problemen waren over, nooit meer gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadsie! Ja wij hebben ook zo een kat op de praktijk gehad! Egt zielig de huid laat gewoon los :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neuh, je denkt aan een genezen wond.
Nou moet je bij katten altijd wel erg goed opletten of het niet stiekempjes toch een abces wordt. Hebben mijn katten beide meermalen gehad, elke keer weer snijwerk. ALS ik de wonden eerder had gezien, had dat voorkomen kunnen worden, maar misschien had ik dan ook gewoon gedacht: mooi, de wond is dicht, zal wel goed gaan.
Dieren laten het niet snel merken als er wat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
88Gucci, ja ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben iemand die het dier zelf zal verzorgen, we hebben hier nogal wat dieren en door het goed verzorgen ging het steeds weer dicht en genas prima, maar kwam steeds weer terug, pas toen dacht ik aan iets anders dan aangeschoten en ben naar de dierenarts gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een bizar verhaal. Maar gelukkig dat het uiteindelijk goed te genezen bleek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@88Gucci,
netjes van je even een uitleg en excuus erbij! komt niet zo heel veel voor hier, dus daarom even een pluim. @Ed
logisch verhaal. denk ook dat er een verschil in zit of een kat buitenkomt of niet. die schootplakkers hier zitten binnen (of op het volledig afgerasterde balkon) dus als hun wat mankeren wat ik niet vertrouw bel ik de D.A.
ik kan me voorstellen dat dit ook een verschil is, helemaal als je het zelf verzorgd en het lijkt te genezen. ik ben ervan overtuigd dat je het beste met je dieren voor hebt (met wat en wie eigenlijk niet....) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
88Gucci Excuses in dank aanvaard, je toont hiermede groot respect voor de ander!
Ik moet wel even zeggen dat mijn antwoord ook dit soort reacties kon oproepen, ik had er al op gerekend. euca , ja het is ook een soort instelling van mij, ik ga zelf ook nooit naar een dokter, eerst eens goed denken wat er aan de hand is en dan wat gaan proberen met andere voeding en kruiden, als je van je eigen weet wat je mankeert, heb je de helft al gewonnen, de kracht van de suggestie!!
Of je zoekt eens op google, je leest eens wat en dan opeens weet je het en denk je, oh dat is het dus, even het park in voor geneeskrachtige kruiden, naar een dokter kan nog altijd wel.
Zo kwam hier de dierenarts eens langs voor het knippen van de nagels van de hobbyvarkens, dus even goed kijken, rekening 35 euro, nu doen we het dus zelf met de betonschaar!!!
Als een van de varkens ons al met die schaar zienaan komen, gaat hij er al voor staan, hij weet het!!!
Knip, knip en de 35 eurotjes zijn verdiend, op den duur wordt het een sport, niet zo zeer geld te besparen, maar om persoonlijk de dieren te helpen, dat geeft een zeer goede band met de dieren zelf en dan zonder de stress van het vervoer naar de dierenarts en de behandelkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
88Gucci: ook ik wil even mijn respect voor jou geven! Edje: ja ik snap je !! Soms hebben mijn beestjes ook wel is een wondje en dan ga ik even met de honingzalf aan de slag en tjing opgelost!! Zeker handig om veel zelf te kunnen!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist chelsea16 dat bedoel ik, mensen gaan voor de kleinste simpele dingetjes naar een dierenarts, maar als je je een beetje gaat verdiepen in de gezondheid van je dieren en zeker als je op internet gaat zoeken, kan je heel makkelijk zelf veel ongemak verhelpen.
Met anaalklierontsteking bij honden, ga ik ook niet naar de dierenarts, maar smeer er traumeel op, binnen 3 min. zijn de jeuk en klachten over!!
Zo kan je zelf nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eddijst, ik heb veel begrip en respect voor jouw situatie, ik weet hoe het is - ik zit zelf met een huis vol ex-zwerfkatten en verzorg die ook grotendeels zelf als er iets is dat ik kan behandelen.
Maar ik vraag me af hoe goed je een (vermoedelijke) schotwond behandelt als je er geen kogel uithaalt. Je geloofde tot het moment dat je de DA besloot te bezoeken dat het schotwonden waren, maar als dat het geval was had je de kogels dus gewoon laten zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een schotwond moet je niet denken aan een echte kogel, want die zou dwars door de kat heen gegegaan zijn, maar je moet denken aan een luchtbux, dan zijn heel kleine loden kogeltjes en die had ik ook nooit gevonden, maar dacht misschien dat de kat die er zelf uitgelikt had,
Toen de plekken voor de derde keer terug kwamen en ik maar geen kogeltjes kon vinden, wist ik het niet meer en ben alsnog naar de DA gegaan.
ten eerste gaan dingen niet vanzelf over, en allemaal geen ontsteking bij een grote wond zoals je zelf zegt.

ten tweede heb je gewoon verantwoordelijk te dragen voor je kat, of het nu 10 euro, 100 euro of 200 euro gaat kosten. kan je dit niet breng de kat dan naar het asiel, doe 1 malig afstandsgeld en schaf geen dier meer aan.

dat je kat kan lopen wil niet zeggen dat er niets aan de hand is. inwendig kan je kat ook schade hebben opgelopen, hier loopt ie echter niet mank van. een ontsteking zie je ook niet aan het kreupelen.

mensen die op katten schieten zijn ziek in hun hoofd, maar het feit is dat ze helaas wel degelijk bestaan. als jij risico's uit wil sluiten kan je de zorgen dat de kat zijn terrein niet afkomt (afgazen bijvoorbeeld)

als je lang wacht met de dierenarts kan ie miss idd niets meer doen, dus nog een reden om heel vlot in actie te komen lijkt mij. een dader is niet makkelijk op te sporen (met een -diabolo-kogeltje zal dit niet makkelijk gaan) toch kan aangifte zinvol zijn omdat er misschien meer meldingen zijn geweest of nog komen.

aan een foto heb ik persoonlijk geen behoefte, laat de kat maar in real life zien, aan de dierenarts morgenochtend bijvoorbeeld.

beterschap met het arme diertje!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een kogel in zit, moet die er wel uit, lood is nogal ongezond.
Probeer te voelen of er onder de huid of in een spier een hard bolletje zit.
Is dat zo dan kun je toch beter naar de dierenarts gaan.
Deze kan het kogeltje verwijderen maar ook vast stellen of het een bukskogeltje is (4.5 mm 5.0mm (Sheridan) 5.5 mm
(0.22) of 6.25 mm (0.25) .
De kogel kan dan diabolo, punt of een rond kogeltje zijn.
Is het een kogel van een andere vorm, dan kan het bijvoorbeel een .22 kogel (vuurbuks/pistool/revolverkogel) zijn. DE kogel zal dan de bijzondere belangstelling van de politie hebben, het schieten met een vuurwapen is buiten vergunning en clubverband streng verboden.
Mogelijk wil de politie de kogel dan graag hebben omdat
ieder vuurwapen specifieke sporen op een kogel na laat.
Op dit moment is de wapenwet in Nederland vreemd geregeld.

Alles wat maar op een pistool of revolver lijkt is al zwaar verboden maar windbuksen met hoge energie (vergelijkbaar met de kracht van een klein kaliber pistool of -geweer) zijn in Nederland vrij verkrijgbaar.
Hiermee kun je op vele honderden meters een kat mee door de huid schieten en is een dergelijk wapen dus ook zeer gevaarlijk voor mensen.

Dus is er een duidelijke bobbel onder de huid, schakel dan dierenartshulp in.
Wanneer de kogel uit een windbuks komt vrees ik dat de politie niets doet, ons paard had ook een schotgat maar daar is NIETS meegedaan , er zat geen kogel in.
Mensen die voor de lol zulke dingen doen mogen van mij een flinke tijd brommen (in de gevangenis), als je een weerloos dier kunt beschieten is een volwassen mens of een klein kind ook niet veilig.

Het kost je geld (kan meevallen) mar ik zou toch -als er een bobbel voelbaar is mee naar de dierenarts gaan.
De kogel MOET er dan uitgehaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je MOET echt met SPOED naar de dierenarts. Zo'n open wond heeft behandeling nodig en hoogstwaarschijnlijk hechtingen.
Als je te lang wacht met naar de dierenarts gaan, dan kan de wond niet goed meer gehecht worden en zal operatief eerst het necrotische weefsel weggehaald moeten worden. Bij zo'n open wond heeft je kat ABSOLUUT antibiotica nodig en natuurlijk niet te vergeten een pijnstiller, wat pijn zal het doen. Je dier met zon wond laten doorlopen is verwaarlozing en strafbaar. Net zo strafbaar en laakbaar als diegene die de kat beschoten heeft.
Kortom de dierenarts kan wel degelijk wat doen en het is zelfs noodzakelijk dat je gaat. Hoe langer je wacht, hoe uitgebreider de behandeling zal zijn en hoe duurder je uit zal zijn. Maar als liefhebbende eigenaar van je kat zouden de kosten geen bezwaar moeten zijn.
Met het rapport van de dierenarts en foto's van de wond moet je vervolgens melding doen bij de plaatselijke afdeling van de Dierenbescherming, als het daadwerkelijk door een bux komt. De Dierenbescherming verzamelt de meldingen en stelt onderzoek in. Als zij voldoende bewijsmateriaal hebben, doen zij vervolgens aangifte bij de politie.
NB Ik ben dierenartsassistente en weet echt waar ik het over heb. Zon grote wond geneest niet vanzelf, bij infectie zal je kat dood kunnen gaan. Dus ga ALSJEBLIEFT naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat had een gat in zijn poot nadat een abces gesprongen was. Het abces was slecht zichtbaar geweest, door de vacht natuurlijk. Het gat zag er eng uit, felrood en zo, maar de kat waste de poot trouw en het gat trok snel weer dicht. Krijgt je kat koorts of gaat hij hinken of bloeden, of is het gat groot, ga dan naar je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een opening van een abces gaat niet altijd via de buitenkant kapot. het kan ook onderhuids knappen waardoor alle pruttel in het lijf en dus systeem van de kat komt. als er een bron blijft zitten die de ontsteking heeft veroorzaakt blijf je aan de gang. gelukkig is het goed afgelopen, maar het gevaar zit er denk ik in dat mensen kunnen denken dat dit altijd het geval is en een kat wel degelijk naar een DA moet omdat het niet vanzelf geneest.
heb je mogelijk al getracht of geneigd te trachten om naar een dierenarts te gaan of iets in enige vorm van behandeling te gaan ondernemen??
(sorry voor m'n bewoording, maar bij deze vraag ben ik al 20 punten kwijt, dus deze keer uit ik mij juridisch verantwoord ;))
De vordering van de genezing en/of behandeling van de kat, overlijden uitgesloten, staat gelijk aan de mate van de respect die ik persoonlijk kan vrijmaken, beredeneerd nav de gestelde vraag.
Mocht er enigerwijs twijfel bestaan over de interpretatie van mijn, dit, antwoordt, dan kan een ieder daarover contact met mij opnemen.
Succes bij de dierenarts....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie nog steeds geen foto. Maar waarschijnlijk heb je het te druk met werken, zodat je de hoge dierenarts rekening kunt betalen, te gek van je! ! Goede daad! ! Of had ik dat verkeerd gelezen, was jij dat niet? Ach vast wel, iedereen die een dier heeft en daar onkosten aan heeft, die doet toch alles om dat diertje te helpen?? !! Jij toch ook? Ik weet zeker dat je nu op de bank zit met de kat, en hem of haar liefdevol verzorgt, de medicijnen toedient die je van de d.a. hebt gekregen. Extra lekkere dingen gekocht, zoals osseworst en zo. Dat doe ik wel voor mijn hondje tenminste. En ook vele andere dieren bezitters. Dat is normaal hier in nederland, tenminste, dat vinden veel dierenliefhebbers normaal. En jij bent een dierenbezitter, dus een liefhebber. Ik hoop dat je dit vannacht pas leest, omdat je moest overwerken bij je 2e baantje. O ja, voor een volgende keer, mocht dit ooit weer nodig zijn, in duitsland en belgie zijn de d.a. ook veel goedkoper dan in nederland, mocht je daar in de buurt wonen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het goed om te weten dat een kat kan spinnen om meerdere oorzaken...
Je weet natuurlijk dat een kat spint als hij/zij het naar het zin heeft, zich lekker voelt. Wist je dat katten ook spinnen wanneer ze veel pijn hebben?
Laat je dus niet voor de gek houden wanneer je kat ligt te snorren, in jouw geval spint je kat zeer waarschijnlijk van de pijn.
Naar de dierenarts dus. Dan maar geld lenen als je het niet hebt.

Triest toch he, mijn kat is ook neergeschoten door een buks. Ze kon zich tot net op het pad naast ons huis terug slepen en stierf voor ze in huis kon komen. Ik was graag in de gelegenheid geweest om met haar naar de dierenarts te gaan, héél graag.
Stond ik maar in jouw schoenen wat betreft de kat,
dan had ik haar nog.

Ga nou maar naar die dierenarts.