Nagels grasparkiet knippen.

Kan ik de nagels van mijn grasparkieten knippen met zo'n nagelknipper? Of moet ik er een speciaal schaartje oid voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (6)

ja het kan met zo'n nagelknippertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wel. Deed ik ook altijd bij mijn parkiet vroeger.

Wees wel voorzichtig. Haal er niet te veel vanaf en hou het knippertje over dwars. Dus dat je het knipdeel vertikaal houdt zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, het werkt zelfs beter dan een schaartje.

Knip de nagels bijvoorbeeld voor het raam, zodat het licht door de nageltjes schijnt. Je ziet dan door de lichte nagel een donkerder streepje lopen dat een stukje voor het einde van de nagel ophoudt. Dat noemen we "het leven". Je moet zorgen dat je niet in het leven knipt, blijf daar dus ruim onder. Gebeurt het per ongeluk toch ooit, bijvoorbeeld omdat de parkiet een onverwachte beweging maakt, dan is dat nog geen ramp. Het bloedt alleen wat, maar je hoeft er dan echt nog niet mee naar een dierenarts.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan, maar heel voorzichtig, je zit al heel snel in het 'leven'. Knip echt alleen een puntje eraf.

Beter kan je bij de dierenwinkel van die schuurpapierrolletjes kopen voor over de stokken
(niet alle stokken bekleden), zodat de nageltjes vanzelf afslijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt deze nagelknipper hiervoor prima gebruiken.
Wel bij het knippen rekening houden dat het 'leven' (de nagelwortel) ver doorloopt in de nagel.

Toegevoegd na 2 minuten:
In verband met te lange de nagels van de parkiet dienen er niet te dunne houten zitstokken in de kooi te zijn, bij voorkeur uit wilgenhout. Ook mineraalstokken kunnen worden gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zandhoesjes die in de dierenwinkel worden aangeboden zorgen vaak voor irritatie van de voetzooltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal voor de veiligheid met je grasparkieten naar de dierenarts gaan om ze te laten knippen