waarom kauwde mijn broertjes hamster aan plastic?

mijn broertjes hamster had een voerbakje en een buis met plastic randjes maar daar knaagde hij aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt bruut! XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat had de hamster vérder nog om aan te knagen? Een knaagdier moet knagen om de tanden te slijpen. Dus moet de eigenaar zorgen voor geschikt materiaal om aan te knagen.

Het beste antwoord

Uit nieuwgierigheid hoe het zou smaken, of om te proberen zijn tandjes te slijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of het antwoord goed is, want hij deed het meerdere keren en had een zout blokje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is goed; hamsters moeten namelijk blijven knagen om hun tanden op een goede lengte te houden.
Zoutblokjes zijn niet bedoeld om op te knagen, hier zijn wel andere producten voor te koop, zoals speciale houtstokjes. De hamster had dus geen keuze.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Zoutblokjes zijn likstenen.

Andere antwoorden (3)

Hamsters zijn knaagdieren, daarom knagen ze overal aan. Misschien hopen ze dat ze ook kunnen ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit had ik thuis ook, alles was van plastic, het molentje en het bakje waren half opgegeten waarna de hamster (schrik niet) dood ging, waarschijnlijk door verstikking in plastic.
hij lag namelijk dood naast zijn voerbakje met een stukje plastic in zijn mondje. deze hamster is 3 maanden oud geworden.

bij de hamster daarna kwam er een stenen bakje en een ijzeren radje en een hardhouten huisje.
alleen aan het huisje werd geknaagd maar houd kan niet echt kwaad, deze hamster werd 2 jaar.

Conclusie, vervang het voerbakje door een stenen voerbakje en in plaats van de plastic buizen kan je er ook extra veel zaagsel in gooien waar de hamster dan zelf gangetjes in kan gaan graven (zal hij ook echt doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hamsters zijn knaagdieren en in de natuur zouden ze volop aan takjes en boomschors knagen. De stukjes gebruiken ze o.a. om hun nestje mee te bouwen, doordat wij hamsters zaagsel geven is dit niet nodig. De snijtanden van een hamster groeien levenslang door. knagen is dus ook een noodzaak. Bij te weinig knagen kunnen de tandjes te lang worden, waardoor de hamster niet goed meer kan eten.
Zoals het treurige eerder genoemde voorbeeld kunnen loskomende plastic stukjes van het verblijf erg schadelijk zijn. Zorg dus bij keuze van het hok en toebehoren voor (natuurlijke) materialen of materialen die knaagbestendig zijn. Er speciale knaagstaven te koop voor hamsters met lekkers erop, maar je kan ook onbespoten takjes, twijgjes en stammetjes geven. Borstel ze van te voren af onder de kraan en laat goed drogen. Er mag geen alg of mos op groeien, dit kan zorgen voor darmproblemen en ziekte.
Een wc-rolletje wordt ook altijd erg gewaardeerd en versnipperd tot nestmateriaal. Allemaal erg fijne dag- (nacht)besteding voor je hamster.