Wat kan je een hond het beste voeren ipv hondenbrokken

Het hondje van mijn moeder is 4kg te zwaar. Ze is al jaren bezig om het beestje te laten afvallen. Heeft al diverse merken dieet/light voer geprobeerd en het hondje staat onder controle van de dierenarts.
Toch valt het maar niet af.
Momenteel krijgt het beestje nog maar 60gr brokken per dag (dieetvoer) en daarbij sperciebonen. Een hondje van haar grote mag ongeveer 125gr per dag hebben. Ze krijgt dus niet eens de helft.

Ze krijgt als extra alleen zo onderhand een brokje van haar eigen dieet voer en mijn moeder loopt per dag ongeveer 2,5 uur met haar.

Volgens de dierenarts is het onmogelijk dat het een schildklier afwijking is en mijn moeder krijgt steeds te horen, je voert gewoon te veel. Nu kwamen we op het idee om gewoon eens gedeeltelijk of helemaal te stoppen met het geven van hondenbrokken en het eens te proberen met vlees (bv. hart) en groenten (de groenten dan zonder zout gekookt etc, dus speciaal voor het hondje) of wat brood.

Wie heeft ervaring met dit soort voer of weet goede sites waar je informatie vandaan kan halen.

Het hondje is een zwervertje uit Spanje en heeft 1 jaar lang van de straat gegeten. Ze heeft een tijdje in de opvang gezeten en at daar met de pot mee. Pas in Nederland kreeg ze brokken en begon ze zo vreselijk aan te komen. Ze is inmiddels 8 jaar.

Aponi
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

ik denk dat het een goed idee is , in ieder geval deels, over te gaan op vers voer.
als je kompleet vers voer gaat geven, hoef je verder geen verhoudingen uit te rekenen.
goede stites om je in te lezen zijn voernatuurlijk en barfplaats.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Dank je, ik ga zo even kijken.
Aponi
13 jaar geleden
Hele goede site, barfplaats. Veel info te vinden, bedankt. Ik denk ook zeker dat dit een goede optie is om te proberen.

Andere antwoorden (8)

Het lijkt mij dat de hond gewoon veel en veel meer moet bewegen. Dan maakt het niet uit wat voor soort brokken de hond eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb van een dierenarts gehoord dat je alleen spersieboontjes moet geven.
het vult goed, dus geen honger, en kan verder ook geen kwaad

Toegevoegd na 1 minuut:
ow sorry ik lees nu dat hij die boonthes al krijgt
13 jaar geleden
Je hondje is blijkbaar gewend aan ander eten. Musschien moet je overwegen haar alleen mensen eten te geven en geen vette troep.

Je hondje is ook al wat aan de oude kant en dat ze dan dikker worden hoort er wel een beetje bij.

Maar het belangrijkste is: je moet haar meer laten rennen. Lopen alleen is niet goed genoeg? Houd ze ervan achter een bal aan te rennen?Smijten die bal en dat iedere dag, meerdere malen.
Houd ze van zwemmen? Gooi de bal in de plomp. Dit zijn allemaal dingen waar je hond van zal afvallen.

Maar als je dit soort dingen doet, moet ze wel meer eten. En zoals ik al zei, geef haar maar weer mensen eten. Honden kunnen ook teren op rijst met bonen.

Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Ze is in de periode dat ze zwierf aangereden en daarbij zijn haar beide achterpootjes beschadigt. Mijn moeder heeft haar daar al 2x aan laten opereren.
Ze mag niet teveel rare bewegingen maken dus achter een bal aanrennen of zo is uit de boze.
Daarom loopt mijn moeder gewoon heel veel met haar om te zorgen dat ze toch haar beweging krijgt. In huis speelt ze trouwens wel met een speeltje maar zoals gezegt het mag niet te wild. En mijn moeder is bijna 80 dus fietsen gaat niet meer en er is geen gelegenheid midden in de stad om het beestje te laten zwemmen (geloof dat ze het niet eens kan). En ze krijgt zeker geen vette troep nu. Ze krijgt nu Hills dieetvoer met sperciebonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde niet dat je haar vette troep nu geeft. Maar als je zou besluiten haar weer mensen eten te geven. Hebben jullie een tuin? Misschien kun je een badje neerzetten en samen erin zwemmen. Je moeder is te oud, heb je zelf geen tijd om te fietsen met de hond? Ik begrijp dat je hond te zwaar is, maar hem te weinig eten geven is ook geen optie. Heel erg veel sterkte ermee.
Aponi
13 jaar geleden
Ik woon nogal een flink eind bij mijn moeder vandaan en zie mijn moeder niet meer met de hond in een badje in de tuin zwemmen.
Eigenlijk zie ik dat nu wel voor me :-). Het gaat er juist om dat mijn moeder niet nog minder wil geven (wat dus wel de enigste oplossing volgens de dierenarts is). Ik krijg het idee dat ze gewone hondenbrokken gewoon niet goed verdraagt, vandaar het idee om over te stappen op vers voer.
Juist omdat het slecht is om "menseneten" te geven zoeken we nu naar een goed "hondenvoer" alternatief.
Ja rijst is ook super goed voor een hond dus dat zou je ook nog kunnen geven light voer krijgen ze alleen maar meer trek van. Geef hem gewoon boontjes en rijst en 's avonds miss wat vlees er bij. (pens) prima maaltijz ik zou van de light af gaan en gezonde dingen geven net zoals wij dat ook nodig hebben.En wat al benoemd was meer rennen of zwemmen. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbij zijn de tijden dat honden de resten werden voorgezet, of dat ze zelf hun kostje bij elkaar moesten zien te scharrelen. Vandaag de dag geven honden eigenaren hen van alles, variërend van een steak tot standaard honden voedsel, aangevuld met botten, hondenkoekjes, en wat dies meer zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ècht zo is, dat de hond voldoende beweging krijgt en al jaren weinig eet (ook geen tussendoortjes), dan zou ze dus inmiddels flink afgevallen moeten zijn.
Een goed onderzoek door de dierenarts lijkt mij dus zeer gewenst.
Ik zou naar een andere dierenarts gaan en een tweede mening vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Heb al contact gehad met mijn eigen dierenarts en die heeft eerst nog een ander voer voorgesteld en mocht dat niet werken dan wil hij haar wel verder onderzoeken. Mijn moeder woont echter niet bij mij in de buurt en haar ophalen en terugbrengen om naar mijn dierenarts te gaan is een rit van 250 km. Maar ben wel van plan dit te doen als dit zo door gaat. En nee, ze krijgt echt geen tussendoortjes of ander lekkers. En ze loopt aardig wat af op een dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef dat bewust, of ze ECHT niks tussendoor krijgt vanwege het volgende: vrienden van ons hadden een hond met hartproblemen en overgewicht: dus op een streng dieet. Maar ze viel niet af....wat bleek? Een huisvriend vond dat minder eten zooooo zielig: hij gaf haar ongezien steeds worst en andere dingen. Het duurde echt een poos voordat onze vrienden dat doorhadden. Ik bedoel: daar dènk je toch helemaal niet aan? Het is heel vreemd, ze zou natuurlijk echt flink afgevallen moeten zijn inmiddels.
En is er geen andere dierenarts inde buurt van je moeder? Want die lange rit is wel heel heftig kan ik me voorstellen!
Aponi
13 jaar geleden
Nee, mijn moeder woont alleen met haar hondje en ze is, mede omdat het beestje haar pootjes niet helemaal goed zijn door een ongeluk, erg zuinig op haar beestje. Ik weet zeker dat ze haar niets extra geeft. Bij haar in de buurt zit nog 1 dierenarts maar die heeft niet zo een beste naam. Ik haal haar wel een keertje op, ben ik ook weer van de straat :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik het, net als jij, zeker te weten doen ;-)
Ik vind het ook heel raar dat ze niet allang op het voor haar goede gewicht is na zo'n tijd.
Heeeeeeeeeeeeeeeeel veel succes en ik hoop, dat alles helemaal goed is!
Aponi
13 jaar geleden
Dank je
Magere Yoghurt vult de maag, je kunt ook overstappen op carnibest light

Deze voeding is zeer geschikt om honden met overgewicht te doen laten afvallen en werkt tevens preventief tegen vetzucht bij gecastreerde honden en/of oudere minder aktieve honden.

Bevat: Vers rundvlees, een groot deel verse fijngemalen groenten, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Het is biologisch en geschikt voor menselijk consumptie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is een vleeseter, daar doen ze het ook het beste op. Je kunt tegenwoordig prima compleet vlees kopen, speciaal voor honden. Daar zitten dan ook al de (natuurlijke!) toevoegingen in, waar een hondenlijf behoefte aan heeft.
Commerciële hondenbrokken (óók de duurdere merken), bevatten niet alleen veel te veel granen, maar meestal ook veel -zeer ongewenste- chemische toevoegingen en/of bijproducten.

Je kunt eventueel ook kiezen voor afwisseling; drie keer per week brokken, vier keer vlees.

Een hond moet uiteraard ook wel voldoende lichaambeweging hebben, anders gaat z'n conditie niet alleen achteruit, maar zonder voldoende lichaambeweging komt hij ook in gewicht aan.