Waarom vinden katten dozen zo interessant?

Ik heb nu al bij meerdere katten gezien dat als je een (kartonnen) doos voor ze neer zet ze er binnen een minuut in zitten. Weet iemand waarom dit (evolutionair gezien(?)) zo is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een kat is een nachtdier, dat overdag van oorsprong een donkere en onopvallende plek kiest om te slapen: een donkere en kleine ruimte om zich in te verstoppen. Het voelt er zich veilig en waant zich onbespied.
Daarom is een doos, deken, krant of dekbed zo lekker om in of onder te liggen.

Al is het oorspronkelijke gevoel hierbij inmiddels ver te zoeken bij onze eigen huis-tuin en keukentheemutsen, instinctief vinden ze zo'n plekkie nog altijd lekker!

En daarom zijn katten nog altijd de heerlijkste beesten die er zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is dat!
AWM
14 jaar geleden
+1
Dit filmpje is anderhalf miljoen keer bekeken: http://www.youtube.com/watch?v=xdhLQCYQ-nQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig filmpje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal gelijk +1
zondag
14 jaar geleden
Hardstikke leuk filmpje dus ook van mij +1.

Andere antwoorden (1)

Omdat je daar in kunt kruipen en katten zijn van nature nieuwsgierig (curiousity killed the cat) In zo'n mooie doos wil je gewoon kijken. Dat doen mensen ook. Het is een mooi beschut plekje waarvandaan je kunt jagen. Katten houden niet van nattigheid en tocht. Een doos beschermt daartegen.