Hoe kan je aan gebirls zien dat ze zwanger zijn en welk geslacht ze hebben?

Heey,

Ik heb twee gerbils. De fokker zei dat het 2 vrouwtjes zijn maar daar begin ik aan te twijfelen.
De ene ging de andere opeens door het hele hok achterna zitten en daarna dekte de ene de andere.
Dit doen ze vaak en als het gebeurd is is dat ook binnen 10 sec weer klaar.
Ik wil weten of die ene een mannetje is, want dan stap ik meteen naar de fokker toe.
Dus:

Hoe zie je of ze zwanger zijn en hoe kan je het geslacht onderscheiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het gedrag te zien heb je inderdaad een koppeltje. Misschien evengoed maar even terug naar de fokker, al was het maar voor de zekerheid. Baby-gerbils zijn heel schattig (heb er ervaring mee) maar het houdt niet meer op. Zonder kleintjes zijn gerbils al leuk genoeg.

Het beste antwoord

bij gerbils zitten er 2 openingen.
een gaatje om te poepen en een gaatje wat het geslachtsdeel is.

bij het vrouwtje zitten ze dichter op elkaar, bij het mannetje verder uit elkaar.

het mannetje heeft teelballen, het vrouwtje niet

bij de foto gaat het om een muis, maar bij de gerbil ziet het er hetzelfde uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
zwangerschap kan je zien aan het gedrag voor de dekking (KAN je zien, paar seconden duurt het)

het vrouwtje word snel dikker, en de tepeltjes meer zichtbaar.

als je ze al een tijdje hebt, dezelfde geslachtskenmerken hebben, de dieren van een fokker komen, én je hebt nog geen jongen kan je er vanuit gaan dat het om 1 geslacht gaat en zeer waarschijnlijk vrouwtjes zijn (de teelballen zijn niet al te moeilijk te ontdekken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het waren gwn 2 vrouwtjes, toch dankjewel :D

Andere antwoorden (2)

Geslachtsbepaling
Je kunt de sexes van gerbils bepalen door op de afstand tussen de anus en geslachtsopening te letten. Hier zit bij mannetjes meer ruimte tussen dan bij vrouwtjes. De beste tijd om jonge gerbils te sexen is rond de leeftijd van 10 dagen, dan is de vacht nog niet zo lang en is het duidelijk te zien. Volgroeide vrouwtjes krijgen ook tepels. Deze kun je zien aan de 8 kale plekken op de buik.

Gerbils worden in gevangenschap maximaal 5 jaar oud. Meestal wordt een gerbil ongeveer 3 jaar oud.

Geslachtsbepaling; links het vrouwtje, rechts het mannetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het seksen van de gerbils is een relatief makkelijke opgave. Op een leeftijd van zes tot acht weken kan je bij de mannetjes een balzak met de teelballen
waarnemen. Bij de vrouw zitten anus en geslachtsopening veel dichter bij elkaar. Daarbij komt nog eens de geurklier op de buik, die bij het mannetje erg groot is en duidelijk zichtbaar.
Het is lastig te zien of een gerbilvrouwtje zwanger is of niet. Gerbilvrouwtjes gaan zich niet anders
gedragen tijdens de zwangerschap dan voordien. Vaak ziet men dus niet dat de gerbil zwanger is, tot zij een zichtbare zwelling aan weerzijden van de buik vertoont. Wanneer gerbils dikker worden, is de dracht meestal al vrij ver gevorderd.
Gerbils dragen tussen de 21 en 44 dagen. Het nest bestaat uit 4 tot 6 baby's (maximaal 12).
Amadea