Geeft deze lamp lamp wel voldoende licht? (aquarium)

Ik heb een aquarium gekocht maar twijfel een beetje over de lamp die er bij zat, gaat dit wel genoeg licht geven voor een stel planten in het aquarium?

Foto en specificaties:

-Bak is 60 Breed 30 hoog 30 diep.

-plus minus 48 Liter

-lamp is 14 watt (osram?) en er hangt zilver reflectie materiaal boven

(zie foto)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

het is een kleine lamp maar deze geeft voldoende licht, het reflectie materiaal zorgt ervoor dat het klein ogende lampje licht geeft over het gehele oppervlak.
je planten krijgen dus genoeg licht.

zou je er een sterkere of grotere inzetten (zoals de tl verlichting die je ook wel vaak ziet) krijg je een explosie aan algengroei in je bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij het wat duurdere merk zat er wel een tl in over de lengte. Vandaar de twijfel ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die tl is niet helder maar gefilterd (lijkt op melk-, matglas) dus als je let op de felheid van de lamp maakt het niet uit. bovendien heb je heel veel verschillende lampen voor in je bak. dit heeft met kleuren te maken die in het licht zitten. de ene kleur is weer bevorderlijk voor de vissen, de andere voor de planten. de standaard lampen zitten hier meestal tussenin. het water in je bak is helder, dus er is niet veel licht nodig om de gehele bak te verlichten. bovendien groeien de planten naar het licht, en gaan als een gek als je de juiste voedingsbodem/substraat hebt. als je bak startklaar is zal je zien dat de lamp voldoende licht geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha dus de duurdere bak is simpelweg voor meer leven bedoeld? Ik was toch al van plan maar een kleine hoeveelheid visjes er in te doen (misschien ook wat garnalen)
Het is echt een beginners bakje, zo simpel mogelijk en waarschijnlijk ook een te klein filtertje.
Behalve het kunstlicht, komt er natuurlijk ook nog ander licht je aquarium binnen ( daglicht) dit alles bij elkaar, kan misschien genoeg zijn voor sommige soorten planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken gelukkig iemand die dit al wat langer doet dus die komt af en toe langs om te kijken, en ben zeker van plan planten te kopen die wat minder licht nodig hebben. Lees verder heel veel op aquarium forums en denk dat ik er wel kom. Ik heb nog genoeg tijd om info op te zoeken want ik moet eerst nog sparen en bedenken wat ik allemaal in de bak wil voordat ik daadwerkelijk begin. Ps hoe weet ik of mijn filter te klein is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, deze zitten er meestal standaard bij :) mijn dochter heeft een 40 ltr bak op haar kamer (8hoekig) met een filtertje in de deksel (stelt echt geen hol voor)
er zitten sluierstaarten in (grotere vervuilers dan karperachtigen ken ik niet) maar water heeft prima kwaliteit, geen last van zweefvuil of onzuiver water. hoe kleiner de bak, hoe minder capaciteit de pomp hoeft te hebben (anders word het zo'n wildwaterbaan :)
wat je wel even in de gaten moet houden is het aantal vissen, niet overbevolken dus. met wat bodemvisjes (corydoras soorten bv) paar kleine schooltjes in de middenlaag (kardinaal tetra is een mooi en makkelijk visje oa) en nog wat solidair levende soorten zijn voldoende. periodiek de bodem afhevelen en deel van het water verversen (grove vuil verwijderen) zorgt ervoor dat het nitraat/nitriet in verhouding blijft en natuurlijk regelmatig je filter schoonmaken.
actieve kool (klein zakje korreltjes of ook wel in de vorm van een zwart sponsachtig matje) ook periodiek vervangen. deze filteren ongewenste organismen eruit en verliezen naar verloop van tijd hun werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een filter hoeft niet te klein te zijn, als je maar niet te veel vissen hebt, verders zie het prima antwoord van hier boven van eucalypje.