hoe zorg ik ervoor dat de poes haar jongen niet steeds verplaatst?

Onze poes is gister bevallen van 4 jongen, ze liggen in zo'n grote bananendoos met een kleedje erin. Vanochtend lag er 1 jong onder het bed bijna dood te gaan en ze was een andere naar de gang aan het slepen. Mijn moeder had het idee dat ze naar buiten wilde maar dat ze de kleintjes ook mee moet nemen, een kattenbak is geen optie want daar maakt ze geen gebruik van. De poes is momenteel ook heel erg aanhankelijk en vraagt steeds aandacht terwijl ze eerst best wel schuw was. Iemand enig idee waarom ze de jongen allemaal een andere kant op sleept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.2K

Antwoorden (9)

Waarschijnlijk vindt ze de plek van de doos niet goed of veilig genoeg voor haar jongen.
Kijk waar ze de jongen naar toe sleept en zet daar de doos neer. Let er ook goed op dat ze haar jongen goed verzorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door onveilig voelen misschien een bench voor haar? wel deurtje open laten maar afdekken met een kleed of laken zodat het donker is en wees voorzichtig als u poes na buiten gaat ze kan snel weer krols zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!!!

moederpoes vind het dus geen goed plekje misschien ligt niet beschut genoeg, heeft ze niet voldoende rust, liggen de kitten te 'open en bloot', of de kittens blijven onrustig.

misschien een kleinere bak voorlopig in een beschut hoekje met een deksel erop. (meer geborgenheid waar de kittens meer verstopt lijken te zijn)
probeer te voorkomen dat ze met de kittens kan gaan slepen (deuren dichthouden)
kitten horen na het drinken in slaap te vallen zodat moeders even een uitstapje kan maken. vallen de kittens na het drinken niet verzadigd in slaap en blijven onrustig kan het zijn dat de moeder niet genoeg melk heeft. hou dit dus even in de gaten.

als het moeders eerste nestje is zal ze moeten wennen aan haar rol. nu wil ze ze nog meenemen, maar er komt zeker een tijd dat ze haar best gaat doen om even te ontsnappen aan haar kroost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach wat sneu voor die ene kitten!
geen dank, succes met de andere 3 kleintjes en natuurlijk ook met de grote katten!
Simpelweg wat kippengaas over het hele boeltje heen.. Incl moeder uiteraard.. En nee dat is niet zielig ;) zolang er maar genoeg ruimte is.. Gefeliciteerd trouwens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kippengaas... ??over het hele setje???
en wat als moeder wil eten en drinken en ff wil mesten op de kattebak dan?
ze moet veel drinken (zoogt kittens) en eten (veel energie nodig om de familie te voeden) dus ook wat meer afvalstoffen (je raad het al... de kattenbak) weet je hoe scherp kippengaas is?? niet zielig???
ken je toevallig het gezegde 'een kat in het nauw maakt rare sprongen'? das echt niet uit de duim gezogen hoor. het beestje is nog maar een dag moeder, mag ze even wennen misschien?
tenslotte leg je een kraamvrouw ook niet aan een ketting, ook niet als deze maar lang genoeg is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg rustig maar hoor :) het moet ook meer ruimte zijn dan alleen een doos en gaas werkt prima... Alles in 1 dat gaat hartstikke goed! Scherpe randjes omvouwen OF je kiest voor een ander mazen materiaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben de rust zelf hoor, maar viel bijna om van verbazing! ik snap 'm ook nog steeds niet....
hoe wil je 'een' gaas doen over meer ruimte dan de doos alleen? de moeder moet kunnen gaan en staan waar ze wil, want dit is ze gewent, en is al 'redelijk 'van de leg'
als je de kat gaat beperken in een kleine ruimte waar ze niet uit kan, word ze alleen nog maar stressiger waardoor ze juist meer met de kittens kan gaan leuren.
Toen onze kat zwanger was (al weer 15 jaar geleden) ging ze er ook mee slepen echt overal in huis en ook de een daar en de ander weer ergens anders, maar wel gelukkig pas na een week ofzo. Meer opties die hier geboden zijn kan ik je hierin ook niet bieden (geen gaas!!!) maar wel heel goed opletten dat ze geen mogelijkheid krijgt de kleintjes mee naar buiten te slepen. Onze kat heeft toen eens midden in de nacht via een raam boven een voor een een aantal kleintjes via het dak en de schutting omlaag in de tuin verstopt onder/achter een stapel dakpannen. 's ochtends hebben we het hele huis ondersteboven gehaald en uiteindelijk maar in de tuin gaan zoeken en toen dus daar gevonden, onderkoeld. Ze hebben het ook niet allemaal overleefd (ze had er 7). Dus als ze al zo aan het slepen is en je hebt de indruk dat ze ermee naar buiten wil... geen ramen open laten staan... Uiteindelijk had ze dan toch haar plekje gevonden. In de kelder notabene. We hebben het maar toegestaan en daar een lekker warm plekje voor ze gemaakt en dat heeft ze toen geaccepteerd. En vanaf dat ze gaan rondlopen enzo konden ze gewoon in de huiskamer.
Succes er sorrie voor dat ene katje dat gestorven is, dat is nooit leuk om mee te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je ergens een Bens lenen, dat is zo'n groot hok die je gewoon in de huiskamer kan zetten. En dan leg je daar een mandje is met eten en drinken en een kattenbak. Dan kunnen ze daar in tot de kittend groter worden en kunnen lopen. Dan kunnen ze gewoon los in de huiskamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er iets aan doen maar het hoeft niet. Een kat heeft instinctief de neiging om haar jongen te verstoppen. Vroeger werden vaak hele nestjes met kittens afgemaakt omdat het er anders teveel werden en er was nog geen sterilisatie voor de poes. Het verstoppen van de jongen kan zo zijn gegroeid. Naar mijn eigen ervaring met katten is verstoppen en daarna tonen een natuurlijk proces dus als de poes de kittens groot genoeg vind zal ze zich trots en samen met haar jonkies weer aan je laten zien.
Als je meer controle op het zaakje wilt hebben zijn de andere antwoorden natuurlijk praktisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom de kat ze steeds versleept weet ik niet goed.
Ik had 2 jaar geleden een nestje kittens en toen ging de moeder ze ook steeds verslepen. Maar ik heb de kittens steeds weer op het plekje gelegd waar ik dat wilde (het was een plekje waar ik ze goed kon zien en dus het in de gaten kon houden). Ze zeggen altijd "de aanhouder wint",
en dat was ook zo. Namelijk na 2 dagen bleef op dat plekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze wil inderdaad meer beschutting hebben. Zou trouwens wel even een andere doos nemen. In een bananendoos zitten vaak veel bestrijdingsmiddelen die slecht zijn voor je kat en kittens. Zet de doos met kittens op een rustig en wat donkerder plaatsje. Dan heeft moederpoes wat meer rust. Zet toch een kattenbak vlak bij de doos, want de eerste week zal ze echt niet naar buiten gaan om haar behoefte te doen en haar kittens alleen laten. Mocht ze ze weer gaan verplaatsen is een bench lenen zeker een optie. Heb ik zelf bij het laatste nestje ook gedaan.