Goed borstelen, het kan ook andere oorzaken hebben zoals allergie of parasieten ik zal eerst borstelen proberen het even aankijken en anders met de dierenarts contact opnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zie hier voor meer info;
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/diereninfo/katten/roos-bij-de-kat.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een teken van een droge huid.

De roos kan komen door uitwendige parasieten, allergische reactie of een infectie. Alleen de dierenarts kan dit achterhalen.

Je kunt met borstelen de roos verwijderen. Of je geeft de kat een 'zemelenbad.

Komt de roos van een droge huid, dan kun je een keer daags een theelepeltje maïsolie aan het voer toevoegen.

Droge huid kan baat hebben bij luchtbevochtiger of bakken water bij de verwarming.

Je kunt je kat een keer per maand wassen met een hydraterende shampoo.

met dank aan Lienekien http://forum.fok.nl/topic/811509
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de kat dagelijks een capsule visolie over het eten geven; goed voor huid en haar.
zelf gebruik ik capsules van het kruidvat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je één kat zo'n hele capsule geven, of moet je daar meerdere dagen mee doen? Ik heb een potje gekocht met 60 capsules, die 35 gram zijn samen - van het Kruidvat, nav. een eerder antwoord van je, maar ik vond die capsules nogal groot...De dosering voor een mens is 3 per dag.
Dus het potje staat nog dicht, omdat ik een beetje bang was haar teveel te geven, en dat ze dan aan de 'race' zou gaan... Je zou mij ( en anderen, misschien?) helpen met een reactie op m'n reactie ;-)))))
Rieneke1
13 jaar geleden
ik geef 1 capsule dagelijks.
het zijn maar een paar druppels die er in zitten.
ik prik de capsule lek met een tornmesje, en knijp 'm uit over het natvoer.
de katten en hun ontlasting zien er super uit :)
als het je toch wat veel lijkt, dan geef je toch in eerste instantie om de dag?
kan je aankijken hoe het gaat :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van welk merk haal je die visolie bij kruidvat?
Een tulp geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dagelijks een theelepeltje maiskiem olie over het voer.
Goed voor huid en vacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je eraan kan doen is afhankelijk van de oorzaak van de schilfertjes.

- erg droge lucht
- huidparasiet;
- allergische reactie (vlooienmiddel, wasmiddel kattenkleed etc)
- onvoldoende voedingsstoffen in het voer.

krabt je kat meer, staat haar mandje dichtbij de verwaring, heb je een anders wasmiddel, wasverzachter, vlooienbandje, vlooiendruppels, geef je ander voer etc.
zaken die je zelf na kan gaan.

je zal dus even verder moeten kijken naar de kat en haar gedrag en eventuele veranderingen die er zijn aangebracht.

als je zaken kan uitsluiten kom je zelf bij de juiste oplossing. (luchtvochtigheid omhoog brengen, terug naar oude middelen, ander volwaardig voer geven)
omdat er geen achtergrond info is is het niet mogelijk om de juiste oorzaak te vinden is het bieden van een oplossing lastig.

wat je wel kan doen is het verwijderen van huidschilfers kan door kammen waardoor je kat minder jeuk heeft. bij de dierenarts kan je teunisbloem olie met zalmolie krijgen voor over het voer.

vind je zelf niet de oplossing laat dan de dierenarts ernaar kijken

succes!