Wanneer de poes laten castreren ? (Zie toelichting)

Vanuit mijn vrijwilligerswerk (nood-opvang meestal, en herplaatsen met contract en chip, van katten en honden) en gezien de enorme veelheid dierenleed die voorkomt uit ook in NL een TEVEEL aan honden en katten, ben ik voorstander van geboortebeperking!

6 weken geleden kreeg ik met grote spoed hier 4 katten erbij in de opvang, ondervoed en verwaarloosd achtergelaten in woning van mensen die nu in voorarrest zitten..

Intussen zijn ze bijgekomen en opgelapt :)
Er zaten 2 jonge poezen bij, bij aankomst hooguit 4-5 maanden jong.
Feest nu hier oops: beiden krols geworden!
Kan wel geen kwaad verder, ze kunnen niet uit tuin en rest dieren is allang "geholpen" ;)

We hebben paar 'vaste DA's" die ons steunen met dit werk en tegen kostprijs dit doen gelukkig.
Nu blijkt er flink verschil mening over tijdstip/leeftijd castratie en mijn vraag is:
Wat is de juiste (moderne en verantwoorde) keuze?

- krolsheid kwijt en desnoods 1 x de "pil"? Erna castratie?
- of zoals ook hieronder staat:

"Poezen vanaf vanaf 6 maanden leeftijd of zodra ze krols worden.
De operatie kan in ieder stadium van de cyclus. Dus ook als de poes reeds krols is.
Wij adviseren een poes niet 'de pil' te geven voordat ze gecastreerd wordt, omdat 'de pil' een verhoogde kans op het ontwikkelen van melkkliertumoren geeft. Deze tumoren kunnen zelfs ontstaan als een poes maar één keer 'de pil' is gegeven en daarna is gecastreerd."

bron: http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_geboortenbeperkingkat.php

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gelijk laten castreren! Als beide dierenartsen dit niet willen doen dan is dit voornamelijk omdat ze het te lastig vinden! Ook in Nederland wordt er in asiels/opvangs al veelvuldig jong gecastreerd. Een mij bekende dierenarts is jaren bij een asiel werkzaam geweest en castreerde met 3 maanden. Het lijkt wat wreed zo'n klein beestje opereren op zo'n jonge leeftijd. Maar feit is wel dat ze heel snel herstellen op deze jonge leeftijd en weinig tot geen last ervaren van de operatie, omdat alle weefsels nog zo soepel zijn! Ik heb in mijn werk al meermalen jonge poezen gezien die aan de pil zaten en OF toch zwanger OF al snel tumoren hadden ontwikkeld. Echt rotspul die poezenpil, waarom die nog niet van de markt is gehaald?! HULDE voor je goede werk trouwens!

mijn jongste poes was twee jaar geleden ook krols toen ze 4 maanden was toen heb ik de dierenarts gebeld en toen zeide ze dat ik na de krolstijd( dat duurt ongeveer een week) het beste gelijk kon laten castreren je hoeft niet tot een half jaar te wachten

hier in nederland is het de gewoonte een poes vanaf 6 mnd te castreren, maar in amerika is vroegcastratie veel meer geaccepteerd. poezen worden daar al vanaf een week of 12 geholpen. het is een heel gepriegel voor de dierenarts, maar het is zeker goed mogelijk. ook wachten veel dierenartsen liever tot de krolsheid over is. de organen van de poes zijn bij krolsheid nl veel meer doorbloed, dus het risico van bloedingen is groter. ook dit is geen wet van meden en perzen: er zijn ook dierenartsen die tijdens de krolsheid opereren. als je castratie om wat voor reden dan ook uit moet stellen, overweeg dan het plaatsen van een staafje suprelorin. geef in geen geval de pil als je het goed met de poes voorhebt, ook niet eenmalig. Toegevoegd na 2 minuten: oh ja, het kan wel degelijk kwaad een poes maar krols te laten zijn. de hormoonschommelingen geven soortgelijke risico's als bij pilgebruik.

Krolsheid kan bij poezen beginnen tussen de 4 en 12 maanden. Als het via een 'normale' cyclus verloopt dan zal dit 1 maal per vier weken plaats vinden. Toch kan je jonge poes onregelmatig krols zijn en het dus vaker of minder vaak hebben. Zodra de krolse periode is aangebroken duurt deze meestal 9 tot 14 dagen. Echter ook dit kan korter of langer duren. Je kan er dus eigenlijk geen pijl op trekken.....! De poezenpil wordt echter tegenwoordig vaak afgeraden, omdat deze kankerverwekkend kan zijn. Zodra de poes 6 maanden oud is, is dit het beste moment een eventuele sterilisatie te laten doen. Want.....op latere leeftijd is de ingreep groter aangezien de organen dan meer ontwikkeld zijn. Eerder is de poes nog niet voldoende ontwikkeld om de ingreep te laten doen. Sommige dierenartsen willen geen krolse poezen steriliseren omdat de kans op bloedingen groter is (geslachtsorganen zijn meer doorbloed) anderen maken er geen probleem van. Je bent dus afhankelijk van je DA denk ik, wat zijn standpunt en ervaringen zijn hierin. Gezien de jonge leeftijd van de kittens lijkt de wekelijkse poezenpil me een tijdelijke oplossing tot de leeftijd van 6 maanden. Ik heb een poes met HCM (hartpatiënte dus) die niet onder narcose mag. Zij krijgt al jaren de poezenpil (is nu 10 jaar) en heeft geen gezwellen of andere enge dingen. Succes, en ga vooral door met het super goede werk!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100