wat gebeurt er met een vogeltje met een gebroken vleugel in de natuur?

Ik zag vandaag een vogeltje (een merel) met een gebroken vleugeltje. Het zag er vrij sneu uit en ik vroeg me af of zo'n vogeltje dan uberhaubt nog een kans op overleven heeft, of dat het gewoon ten einde opgeschreven is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Het vogeltje zal nooit meer kunnen vliegen aangezien een breuk in de natuur nooit goed geneest.
Dit betekent dat het vogeltje op de grond verder moet en hoogstwaarschijnlijk ten prooi zal vallen aan een jager zoals een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de merel heeft het zo druk met wegvluchten dat de vleugel geen rust krijgt en dus niet geneest. Hij/zij is ten dode opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vleugel geneest ook niet als de merel wel rust krijgt...
breuken moeten gezet/gespalkt worden.
Knappe merel als die dat zelf kan ;-)
dat hangt er vanaf.
een vogel met een open breuk is ten dode opgeschreven, dat gaat namelijk al snel ontsteken.
als het een mooie gesloten breuk betreft, kan het nog wel eens helen.
daarbij zal dan meestal toch wel wat functieverlies van de betreffende vleugel optreden.
je kan je voorstellen dat uilen en roofvogels bijvoorbeeld hier veel last van hebben; voor deze vogels is het van belang dat ze met preciesie kunnen vliegen.
voor bijvoorbeeld een eend of gans is het van minder groot belang; zij halen hun kostje toch wel bij elkaar.
de overlevingskansen varieren dus al naar gelang de voort vogel, de soort breuk, en hoe het eventueel weer is geheeld.
Rieneke1
13 jaar geleden
Knauw Piep Hap. Probleem op een natuurlijke manier opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wordt opgeruimd door de natuur zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vogeltje kan door zijn gebroken vleugel niet meer vliegen. Het vogeltje zelf zal ws een veilige niet te opzichtige plek zoeken om daar te gaan zitten. Ik ben bang dat de vogel een hapje wordt voor een ander dier! Wordt hij niet opgevreten, dan zal hij wel dood gaan door honger of zwakte en vergaat wordt dan weer voer voor de grond waar die op sterft.