Welk hondenras past het best in een familie met kinderen?

Welk honden ras is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alvorens een rashond te nemen, raad ik u aan eerst de Zembla uitzending over rashonden eens te kijken. Er is veel inteelt onder rashonden, wat bij veel dieren tot ellende leidt. Toch heel veel plezier met uw hond, het zijn prachtige dieren.

Het beste antwoord

Een Golden retriever zijn zacht aardig van karakter!
Echt een sociale hond!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

golden retriever...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maakt niet uit, je ziet goed voorbeeld doet goed volgen het ligt niet aan de hond, maar aan de mensen die zon hond opvoeden..
met 4 kleine kinderen en en een golden retriever, kan ik uit ervaring zeggen dat dit een heel lief ras is voor kinderen, nooit geen problemen gehad, met de hond..
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, dat er zoveel bijtincidenten zijn komt omdat er zoveel retrievers zijn.
ik ken ze als schatten van honden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook ...onze wammes is 14 jaar geworden, en ik had ze vanaf puppy...
echt een super lieve hond ... rieneke fijne kerst
Rieneke1
13 jaar geleden
jij ook marion, maar dat zal wel lukken he :)
In principe ieder ras, uitgezonderd honden die worden gefokt om te vechten.
Het ligt aan de opvoeding van de hond!
Ik raad je aan te kijken op National Geografic: iedere vrijdag is er "the dogwhisperer": ik heb het al vaker aangeraden.
In dat programma worden honden, die totaal doorgedraaid zijn, op een professionele manier opnieuw opgevoed. En de "baasjes"!
Ik vind het zeer interessant en als je van plan bent een hond aan te schaffen een aanrader!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet algemeen te zeggen.
Daar is niet een speciaal ras voor.

Hoeveel kinderen zijn het?
Hoe oud zijn de kinderen?
Hoeveel plaats heb je voor de hond?
Wie gaat voor de hond zorgen? Wie wordt voor de hond de roedelleider?

Het hangt af van zowel het karakter van de hond (hoe dominant dan wel onderdanig is hij) als van het gedrag van het kind (hoe gedraagt het kind zich ten opzichte van de hond.

Zowel de labrador retriever als de golden retriever hebben een erg zacht karakter,
De beagle en basset hound (de” Hush Puppy”) zijn dan weer enorm geschikt voor gezinnen die liever een wat kleinere hond hebben.
Cockers zijn de ideale (t)huisdieren. Ze hebben niet veel plaats nodig, ze zijn in het algemeen heel rustig.

Zoals je ziet: heel wat mogelijkheden.

Lees de informatie in de bronnen.
Ga eens langs bij een asiel en laat je goed voorlichten.
Maak met je kinderen heel duidelijk afspraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geeft aan hoe weinig verstand van honden jullie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel heel druk.
Uitgaande van het feit dat je de hond goed gaat opvoeden en een cursus gaat volgen, zou ik een American Staffordshire terrier aanraden. Deze honden zijn superlief met kinderen en hebben een enorme 'will to please'. Ze zijn heel intelligent en daarom goed te trainen.

Maar natuurlijk is een labrador ook een prima hond. Of een vuilnisbakkenras. Deze zijn vaak veel sterker.

Met iedere hond geldt: Goede opvoeding, goede voeding en aandacht. Een hond moet nooit op de eerste plaats komen. Hij hoort altijd als laatste in rang binnen een gezin. Als je dat bereikt heb je aan ieder ras een goede hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mensen hebben honden ook een eigen karakter. Er zijn wel honden die over het algemeen rustiger zijn en liever voor kinderen, maar als je een hond verkeerd opvoedt kan die alsnog vals worden. Wij hebben bijvoorbeeld een labrador. Die beesten staan over het algemeen bekend als rustig en lief. Nou, die van ons is wel lief, maar ze heeft ook adhd en dat is niet handig als er (kleine) kinderen in huis zijn.

Als je een puppy koopt is het belangrijk om bij een fokker te kijken welke pup in het nest het rustigst is. Daarnaast is een goede training ook belangrijk. En het zeker van belang dat de hond zijn/haar plaats in de roedel weet. Als de hond de baas is over de kinderen is elke hond gevaarlijk.
Als je een oudere hond (uit het asiel?) koopt kan de verzorger precies zeggen welke hond wel kinderen gewend is en welke niet.

Koop dus niet zomaar een hond van een bepaald ras omdat dat ras bekend staat als lief en vriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is iedere hond geschikt. Er zijn honden die gefokt zijn om te vechten en dat raad ik je dan ook niet aan. Maar verder is een goede opvoeding socialisatie en consequentie het belangrijkst, om een fijne hond te krijgen. Koop een boek over honden (toepels is goed) Hierin staat goed omschreven wat het karakter is van de hond. Laat je niet lijden door uiterlijk. Schrijf van te voren op waarom je graag een hond wil, en wat voor karakter je fijn vind. Je hebt namelijk honden die heel eigenwijs zijn. Persoonlijk kan ik daar niet zo goed tegen. Mischien heb je zelf ook wel je ideeen over wat je wel en niet wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rottweiler
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
franse bulldog.
al zou ik daar wel mee op cursus gaan en als je gewoon consequent bent heb je er echt een top hond aan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle honden en geen enkele hond. Waar je niet eens over moet nadenken zijn de zogenaamde vechthonden. Dat is gewoon niet vertrouwd omdat deze voor de volle 100% zijn gefokt op agressie en bijten.

Het soort hond hangt voor een groot deel van jezelf af wat je hebt aan ruimte, uitlaatmogelijkheden en waar je woont. Maar ook financieel met eten, verzekeringen, medische zorg etc.

Zo kan je op het platte land kan je beter niet aan een jachthond beginnen als gezinshond. In een buurtje liever geen stevige blaffer als een Dobermann Pincher.

Wat de belangrijkste vraag is, is niet wat voor hond, maar of er een hond komt. En dat antwoord moet je halen uit de vraag hoe je de kinderen gaat opvoeden met een hond. Als je het type mens bent die vind dat een kind alles maar met een dier moet kunnen doen begin er dan niet aan. Een hond die telkens aan zijn oor wordt getrokken zegt niet 10 keer "niet doen jantje", maar zegt 1 of 2 keer grom dan is het hap. En dan moet de hond natuurlijk worden gestraft of afgemaakt.

Worden de kinderen intensief opgevoed met de juiste omgang met dieren en krijgt jantje een pak voor de billen omdat het telkens de hond aan de oren trok dan kan je een hond overwegen.

Er zijn een aantal zaken waar rekening mee moet houden.

Grote honden zijn een behoorlijke mond om te voeden. Windhonden moeten flink kunnen draven en mogen bijna nergens los draven. Friese waterhonden zijn nukkig en zijn bij voorkeur de hele dag buiten. Stabijen en labradors zijn ongelofelijke zwemmers en kunnen een heerlijke sloot niet weerstaan. Dobers zijn erg actief en ietwat nerveus, tevens hebben ze altijd de bek in het vierkant en houd van zijn gezin en niet van vreemden. De engelse bulldog voelt zich diep beledigd al hij onheus wordt bejegend. Om maar eens wat dingen te noemen. Kortom, kent uw hond.

Als het gaat om bewaking van kinderen dan zijn er een aantal waar dit goed van bekend is: Engelse Bulldog, Franse Bulldog, Boxer, Dobermann Pincher, Bouvier en de Duitse Herder. Maar de uitzondering bevestigd de regel. Zowel de ene als de andere kant uit.

Wat ook van belang is, wie gaat de hond verzorgen. Dochterlief natuurlijk. Maar die is daar gegarandeerd na 2 maanden op uitgekeken en komt het op de ouders neer. Als die daar geen tijd voor hebben of willen hebben, niet aan een hond beginnen!

Komt er wel een hond, laat die dan actief deel uitmaken van het gezin. En niet met weer en wind in een cel met een 2 X 3 meter betonvloer buiten in de tuin.