Mijn kattin gaat telkens buiten, krabt een plekje vrij, gaat zitten. Ze doet een plasje. Staat recht, loopt iets verder, doet weer hetzelfde.

Mijn kattin gaat telkens buiten, krabt een plekje vrij, gaat zitten (het typische plas zitten, staart recht en trillend achteruit, achterwerk net dat ietsje van de grond).
Ze doet een plasje.
Staat recht, loopt iets verder, doet weer hetzelfde, zonder plasje.
Miauw.
Weer hetzelfde.
Miauw.
Wat kan haar mankeren?

Ze heeft al 2 verschillende kuren gekregen voor een blaas ontsteking. Eerst de gewone (spuit, daarna oraal een middeltje, 10 dagen lang), daarna, toen het nog niet over was, een speciale (met pilletjes, weer 10 dagen lang).

Ze onderging een echo. Pas na 2 uur was er urine in de blaas, genoeg om een echo te doen. Nieren waren in orde, blaas was in orde. Nergens stenen, nergens gruis.
Darmen leken ook in orde.

Urine afgepakt, en opgestuurd. Het labo resultaat gaf: lichte kristallen, geen bloed.

De dierenarts weet het zelf ook niet meer. Hij denkt niet dat het constipatie is. Hij raadt aan dieetvoeding te gebruiken en haar niet meer van de gewone voeding te laten eten. Dit is praktisch onmogelijk. Er lopen hier 3 katten rond. Ze alledrie de dieetvoeding geven kost 70€ per week. Alleen deze kat de dieetvoeding geven is ook onmogelijk, omdat ze altijd vrij beschikken over de oude voeding (voor de andere twee dan). En dat zou ze dan niet mogen eten. Ze allemaal apart eten geven is niet haalbaar.

Nu is de vraag, wat kan er nog mis zijn? Wat ziet de dierenarts over het hoofd?
Iemand die een kat heeft gehad met deze symptopen, die geen blaasontsteking had?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rekenfoutje, 70€ per 2 weken, niet 1 week!
Rieneke1
13 jaar geleden
toch lijkt het verdomd veel op blaasontsteking.
heeft ze alleen antibiotica gehad, of ook een pijnstiller/ontstekingsremmer en een blaasontspanner?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook pijnstiller ed. Meloxydil heeft ze de hele periode gekregen
Rieneke1
13 jaar geleden
okee, dat is ook ontstekingsremmer, dus dat is 'm niet.
sorry, ik kan er ook geen soep van koken.
dat gedrag zie je soms ook bij krolse poezen, maar ik ga er van uit dat dat hier niet het geval is.

Antwoorden (4)

Het eerste waar ik aan denk is toch blaasgruis. (vooral katers door de nauwe urine buis hebben hier vaak last van)
Ik zou toch proberen met dieetvoeding aan de slag te gaan, probeer het eens.
Je wil niet dat je Kat pijn heeft.

Overigens vind ik 70 euro in de week wel erg aan de hoge kant. Ik weet niet om welk dieetvoer het gaat, maar
brokken van Royal Canin bv Urinary. Speciaal voor blaasgruis is ca 50 euro voor 6 kg. Flinke katten als 4 katten dat in 1 week op kunnen.

Succes met het vinden van een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet toch dat kattinnen ook kunnen markeren?
Als ze verder gezond is, is het dan niet zo, dat ze de sporen van andere katten in je tuin aan het markeren is? Vooral dat trillen van die staart doet me daar sterk aan denken.

Zou ze hetzelfde gedrag binnen hebben, dan was dit markeren alleen te verklaren als je er een nieuwe kat bij gekregen had. Misschien is er een indringer in de tuin die door haar niet wordt gewaardeerd en moet ze iedere keer als hij/zij geweest is zijn luchtje "overplassen" uit territoriumdrift.

Het kan best zijn, dat ze dus helemaal niets mankeert.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar zij in de tuin kan komen, kunnen (buiten de onze) geen katten komen. Bovendien begint ze nu weer met binnenplassen en er is in huis niks veranderd...
Ivana
13 jaar geleden
Als ze niet ziek is en alles is onderzocht, moet er een geestelijke oorzaak zijn.
Of het lichamelijk onderzoek was niet volledig en is er iets over het hoofd gezien.
Helaas, soms is de oorzaak van steeds terugkerende blaasontsteking niet bekend. Men noemt dit dan idiopathische cystitis. Op de faculteit in Utrecht zijn ze bezig met een groot onderzoek hiernaar om toch een mogelijke oorzaak en/of behandeling te vinden. Het komt vaker voor bij katten, zowel katers als poezen. De dierenarts ziet niks over het hoofd, alle benodigde onderzoeken zijn gedaan, helaas is de oorzaak niet gevonden.

Als het lab echter toch kristallen heeft gevonden, dan is dieetvoeding uiterst belangrijk! Dat je hiervoor 70 euro per week kwijt bent als je het alledrie je katten geeft, is echt flauwekul! 7 euro in de week zou meer in de buurt komen!
Je zegt ve3rder dat ze altijd vrij beschikken over voeding? Dat betekent dat ze altijd volle bakken hebben staan. Stop hier eerst eens mee, zo worden je katten uiteindelijk ook veel te dik.
Het verschilt per merk en type brok, maar een kat heeft maar zo'n 50 tot 70 gram brokjes per dag nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp jou dierenarts niet echt.
sproeien met trillende staart is niet meer dan een geur nalaten.
komt vaker voor bij mannetjes maar ik heb ook een vrouwtjes-kat die het doet.
als je het zekere voor het onzekere wil nemen, ga dan eens naar een andere dierenarts, dit wil ook nog wel eens helpen, zo heb ik honderden euro's bespaard door geen onnodige "kuren"aan te moeten schaffen.