Honden en kou.

Honden hebben een vacht en kunnen dus warmte en kou opvangen. Ons klimaat veranderd moeten we dan toch onze hond kleding en schoenen aangeven? Het is kouder dan ooit en veel meer sneeuw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een gezonde hond moet je geen jasje aantrekken. Je verkleint zijn weerstand tegen de kou en de vacht blijft dan in zomerconditie. Een gezonde hond heeft weerstand genoeg tegen de kou.
Ikzelf heb een kortharige jachthond met een enkelvoudige vacht (zonder ondervacht) die ook bij extreme kou nooit geen jas heeft aangehad. Wel geef ik haar de kans veel los te lopen om zichzelf op temperatuur te houden. Ze is nooit ziek.
Het enige waar je voor moet zorgen is, dat je niet in de winterkou met het aangelijnde dier op een koude plek met de buurvrouw gaat staan kletsen, terwijl de hond staat of zit te wachten. Dat je niet een natte hond stil laat staan, want dan heeft hij niet de kans zijn lichaamstemperatuur op peil te houden.
Alleen zieke of pas geopereerde honden mag je met een jasje verzorgen, tot ze weer hersteld zijn. En natuurlijk heel oude sukkelende honden.
En jagers doen kortharige jachthonden een bescherming tegen de kou aan, omdat ze vaak "op post" moeten zitten en/of aangeschoten wild uit het water moeten ophalen, waarna het nog geruime tijd duurt voor ze zich weer vrij warm kunnen lopen.
Dus: flink de pas er in, met de natuurlijke beharing.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee hoor dat is niet nodig
alleen als het hondje met het wandelen met zijn buik in de sneeuw komt kun je hem even een jasje aandoen maar verder is het helemaal niet nodig

grotere honden die hoger op de poten staan hebben helemaal geen kleding nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee alsjeblieft kleed je hond niet aan !
Een hond heeft vacht genoeg om tegen de temperatuur te kunnen die we hier in noord europa hebben.
Als je een kortharige hond hebt kun je hem voordat je de (extreme) kou ingaat even in de gang of keuken leggen waar het wat koeler is dan de in de huiskamer.
Normaal zal een hond geen last van de kou hebben.
Veel honden vinden het juist prettig om in de sneeuw te liggen of op een koude vloer.
Onze hond (border collie) gaat gewoon mee op wintersport naar Noorwegen met temperaturen tot -25 en dan nog ligt ze lekker in de sneeuw. (geen uren natuurlijk en ze kan als ze wil gewoon naar binnen)
Pas alleen wel op voor verse (plak)sneeuw die gaat tussen hun tenen zitten dat kun je voorkomen door hun tenen in te vetten met vaseline maar dat is alleen nodig als je lange wandelingen gaat maken niet voor een rondje om van 10 minuten.

(uitzonderingen van genetisch gemanipuleerde rassen naakthonden o.i.d. daargelaten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen twee honden zijn hetzelfde, wat grotere honden zie je zelden bibberen als ze even voor een winkel moeten wachten, bij kleinere zie je dat eerder.
Van je eigen hond kan je dat alleen zien als de hond jou niet ziet (ziet hij je aankomen dan verandert prompt zijn gedrag (kwispelen, springen)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vaste verblijfplaats van honden met een vacht moet minimaal 10 graden zijn.
Tijdens het uitlaten echter spant de hond zich in en is hij van nature goed beschermd tegen de kou.
Hij ontwikkelt door het rennen immers warmte!
Voor naakthonden en honden met een zeer dunne vacht zijn dekjes te krijgen.
Aan schoeisel zou ik niet beginnen, als het zo koud is en het glad is heeft de hond zijn grip nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste zin klopt helemaal niet: kouder dan ooit.

Februari 1956 was pas koud. Temperaturen van min 20 graden.
De winter van 1963 was de koudste van de eeuw.

In die tijd zag je echt geen honden met een jasje of schoenen.

Dat is een rariteit van de laatste jaren.

PS:
Misschien zijn er wel soorten MISfokte hondebeestjes die niet tegen kou kunnen, maar dat zou ik dan toch geen hond meer willen noemen.