Welke informatie staat er in de chip voor je huisdier?

Wij krijgen binnenkort een hond in huis die uit het asiel komt. Deze hond is gechipt, maar toch is er niets bekend van de vorige eigenaar.
Nou ben ik eigenlijk bang dat de vorige eigenaar straks de hond terug wil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Een chip bevat een uniek nummer. Dit nummer kan geregistreerd worden bij een databank, hierbij wordt dan het nummer gekoppeld aan de gegevens van het dier en de eigenaar. Er kunnen GEEN rechten ontleend worden aan deze registratie.
Er zijn verschillende databanken in Nederland waar deze chipnummers geregistreerd kunnen worden, NDG is de bekendste hiervan. Een asiel checkt de databanken voor registratie. Via de website chipnummer.nl kunnen de verschillende databanken gecheckt worden.
Als het chipnummer niet bekend is, dan is deze nooit geregistreerd, is men verzuimd te betalen voor registratie of komt het nummer en dus de chip en mogelijk de hond, uit het Buitenland.
Laat via de dierenarts of rechtstreeks bij de NDG straks het chipnummer van jullie hond registreren, dit kost alleen €4.50 administratiekosten. Vergeet niet in de toekomst verhuizingen en/of wijzigingen in telefoonnummer door te geven. Zodat jullie straks altijd terug te vinden zijn als zijnde de eigenaar van de hond!
Succes en veel plezier met jullie nieuwe huisgenoot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien kan het asiel de gegevens veranderen.
Ze zijn ingevoerd dus moeten de gegevens ook verandert kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een chip geldt niet als bewijs van eigendom.
bovendien heeft de hond minstens twee weken in het asiel gezeten (wettelijke bewaarplicht) en heeft de eigenaar in die tijd kans gehad de hond weer op te halen.
je hoeft dus niet bang te zijn.

via een chip kan je als het goed is de naam en het geslacht van het dier achterhalen, en naam, adres en tel nr van de eigenaren.
helaas heb ik de afgelopen drie weken vier maal meegemaakt, dat de eigenaar van een gechipt dier niet meer viel te achterhalen.
mutaties zijn niet doorgegeven, dus de chip is waardeloos.

Toegevoegd na 3 minuten:
vergeet dus niet de chip te updaten, als je de hond in huis hebt.
Rieneke1
13 jaar geleden
als u op de link klikt, ziet u welke gegevens de eigenaar kan invoeren, als hij zijn dier laat registreren middels een chip. Bij registratie wordt er een pincode verstrekt. Deze pincode is in principe nodig, om gegevens in de databank te laten veranderen. Denk dat het asiel een actieve rol moet spelen, als u de gegevens toch wil laten veranderen. U heeft immers de chip niet.

Via de tweede link kan er geprobeerd worden gegevens van de vorige eigenaar op te sporen. Ik mag aannemen dat het asiel deze stap al ondernomen heeft.
13 jaar geleden
als je hond uit het asiel 'koopt' worden de gegevens aangepast,u zal ook de gegevens van vorig eigenaar hoogst waarschijnlijk niet krijgen.
U hoeft niet bang te zijn dat de vorig eigenaar de hond terug wil
als een dier 2 weken in het asiel heeft gezeten heeft de eigenaar geen recht meer op het huisdier die daar zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de chip zelf staat alleen een nummer. Dat nummer wordt opgenomen in een database waar vervolgens de gegevens van het dier en de eigenaar aan het nummer worden gekoppeld. Het kan zijn dat jouw hond wel gechipt is als pup, maar dat het chipnummer nooit geregistreerd is.

Info van website chipjedier.nl:
"Als u uw huisdier heeft laten chippen is dat een heel mooi begin, maar dat is nog niet genoeg! Als de chip afgelezen wordt, verschijnt er een unieke code. Deze code heeft alleen maar nut, als de chip samen met uw gegevens geregistreerd staat. In veel gevallen zal de dierenarts die uw dier gechipt heeft ook de registratie verzorgen, maar soms moet u dit zelf nog doen"

Op de volgende site kun je het chipnummer invoeren en kijken welke gegevens er bekend zijn:
www.chipnummer.nl