Hoe een bange kat naar de dierenarts brengen?

We wonen nu 5 jaar in ons huis en al vijf jaar loopt hier een kat rond. De kat verblijft dag en nacht bij ons in de tuin. Na rondvraag bij de buren, bleek de kat dus waarschijnlijk huisloos. De kat was zeer schuw en klauwde en beet als je te dicht kwam. Vorig jaar rond deze periode lukte het ons om de kat voorzichtig te aaien. Nu een jaar later leeft de kat praktisch bij ons. Ik heb een heel goede band met de poes. De poes komt bij mij op schoot, ligt bij mij in de zetel en staat me 's avonds buiten op te wachten als ik van m'n werk kom. Andere mensen kunnen de poes niet aaien zonder bijten of krabben. Nu denk ik dat de poes iets aan zijn oortje heeft. Hij schudt vaak zijn hoofd en ik mag niet aan zijn oor komen. Hij wrijft ook zeer vaak met zijn poot tegen zijn oor. Ik zou graag naar de dierenarts gaan maar hoe breng ik de poes veilig (zonder vrees dat hij ontsnapt) naar daar en ik ben bang dat de dierenarts niets zal kunnen doen omdat de poes zo 'gemeen' is tegen mensen. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Het kan helpen om van tevoren een Valiumpje te halen bij de dierenarts. Mengen door een beetje eten en twee uur voor vertrek geven. Hopelijk is de kat dan tijdens de reis en het bezoek al wat relaxter.
Koop een transportmandje wat makkelijk open kan (bovenkant eraf), daar zal de dierenarts en de assistente je dankbaar voor zijn. Rieten mandjes zijn namelijk een crime, want de kat kan zich aan alle kanten vasthouden met zijn nagels en laat zich er heel moeilijk uithalen.
Zet het mandje een paar dagen van tevoren in de kamer met een lekker dekentje. Gebruik eventueel Feliway spray, dit bevat feromonen van de kat en maakt ze ontspannen.
Hopelijk gaat de kat dan al regelmatig in het mandje slapen. Als dit zo is, dan hoeft alleen het deurtje dicht op het juiste moment.
Vangen met een handdoek (vooral over de kop) kan ook. Zet dan de mand met de opening naar boven rechtop en laat de kat erin zakken.

Een goede dierenarts zal met behulp van de assistente de kat prima kunnen onderzoeken. Er komen zo vaak tijgers op het spreekuur. Maar valium lijkt me zeker aan te raden om de stress voor de kat te beperken.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB Onderzoek naar dat oortje is zeker noodzakelijk! Oormijt, een voorwerp in het oor of een oorontsteking kunnen vervelende gevolgen hebben. Als een ontsteking doorgaat naar het middenoor, wordt e.e.a. nog veel ernstiger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Vangen in een badhanddioek en in een mand of korf naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn prima kattentransport boxen te koop in de dierenhandel. Hierin kun je kat veilig vervoeren. Deze zijn goed gesloten en veilig voor het dier. De dierenarts kan besluiten je kat te verdoven voor hij of zij haar gaat behandelen. Geen probleem toch
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat doordat we niet weten hoe oud te kat precies is dat de dierenarts de kat niet zal kunnen verdoven.
ronron1212
13 jaar geleden
Een dierenarts weet hier heus wel mee om te gaan
De dierenarts kan je een transportkooi uitlenen normaal gezien. Daar kan je ze veilig in vervoeren. Anders eens rondvragen, meeste mensen met een kat of kleine hond hebben wel zo'n ding dat je kan lenen voor een dagje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom naar de dierenarts gaan? Ik heb zelf een heel bange kat en als we die naar de arts moeten brengen dan bezorgt hij zichzelf zowat een hartaanval. Voor controles en vaccinaties komt de arts bij ons thuis. Oké kost wat meer, maar geen stress.
Het is het overwegen waard, maar terwijl ik dit type denk ik wel dat het vertrouwen van de kat miss minder wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt of er misschien iets kn zijn oor zit wat er niet uitgaat. Bv een stukje gras. Dat komt bij onze hond ook wel eens voor. Een huismiddeltje is wat olie in het oor te druppelen.zodat het los komt en ze het eruit kan schudden. Kijk eens of dat lukt.
Anders is inderdaad zoals hier al wordt genoemd een bezoek aan huis van de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lid worden van de dierenambulance , en dan vragen of hun kunnen helpen met het vervoer.
er zijn ook dierenartsen die huisbezoek doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een transportmand nodig, kopen in de dierenwinkel of misschien te leen bij de dierenarts.
Hoe je de kat in de mand krijgt is soms een verhaal op zich (ik lok die van mij eerst de gang in, daar kunnen ze niet wegkruipen, en dan graaien maar, voor het idee ligt er een oude trui van mij in de mand zodat het een beetje 'eigen' ruikt).
Waarschijnlijk kun je dan op pad naar de dierenarts met een luid alarm (de krijsende kat).
En de dierenarts kan wel omgaan met bange katten.
Overigens: die ene van mij die naar iedereen en alles uithaalde die ze niet kende, was bij de meeste dierenartsbezoeken zooooo makkelijk hanteerbaar... Bang met de buik over de grond en de tafel sluipend. Tot die keer dat ze onder narcose moest, dat pikte ze niet - het is uiteindelijk wel gelukt maar ze hebben de EHBO-doos wel moeten aanspreken (voor zichzelf dus).

De dierenarts aan huis laten komen is ook een optie, maar dat is wel duurder. Er moet in elk geval wel naar dat oor gekeken worden, dus ik zou het toch maar proberen om 'm daar zelf heen te brengen.

Succes, en beterschap voor de kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij een dierenwinkel een transportmand kopen. De kat kan hier niet uit ontsnappen zolang je de mand tijdens het vervoer dicht laat. Eventueel kun je er ook 1 bij de dierenarts lenen / huren.
De dierenarts heeft wel vaker zeer angstige katten. Soms is een onhandelbare kat bij de dierenarts ineens heel timide, en soms is de allerliefste kat een tijger. De dierenarts weet samen met de assistent hoe ze de kat het beste kunnen behandelen.
Misschien trekt je kat zich na dit grote avontuur iets terug, maar meestal zijn ze na een paar uur weer de oude.
( wel super dat je de zorg van deze kat op je neemt. Ik hoop dat de kat snel zonder oorpijn weer op je bank zit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Het klinkt als oormijt, en dat is heel erg pijnlijk.
Van mijn dierenarts kan ik altijd een dwangkooi lenen, dat is een heel open draadkooi met deksel aan de bovenkant.Relatief makkelijk dus 'ahum' om de kat in te krijgen.
Aan de binnenkant zit een bewegende zijkant die je naar binnen kunt duwen zodat je de kat klem zet tussen twee wandjes zonder hem pijn te doen, ideaal voor vaccinaties, hoeft de kat er niet uit.

Maar jou probleem is om de kat bij de dierenarts te krijgen, patienten behandelen is zijn/haar werk, maak je daar niet te druk om.

Zorg voor een heel goed af te sluiten vervoermand, een bange kat past door hèul kleine kieren!

Misschien kun je zo'n dwangkooi lenen? Bel je dierenarts eens, die heeft vaker zulke patienten gehad:-)
Succes, sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook dierenartsen die aan huis komen. Google maar even op 'Dierenarts aan huis', dan vind je er misschien een bij jou in de buurt.
Voor een later moment kun je deze training gebruiken, die is niet geschikt voor acute gevallen:
http://www.kattengedragstherapie.nl/Katnaardierenarts1.pdf
http://www.kattengedragstherapie.nl/Katnaardierenarts2.pdf
http://www.kattengedragstherapie.nl/Katnaardierenarts3.pdf
De handdoekmethode kan ook goed werken, maar je moet wel weten hoe je die moet toepassen. Het kan eenvoudiger klinken dan het is.
Kies vooral een goede dierenarts die gespecialiseerd is in gezelschapsdieren, en geen veearts (die komt niet aan huis, maar in buitensteedse gebieden gaan mensen vaak met hun kat naar de veearts).
Veel succes!

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 1 minuut:
PS alleen in uiterste nood de dierenambulance laten komen. Daar wordt de vanglus gebruikt. Dat is tamelijk traumatisch voor katten. Katten hebben een goed geheugen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts gaan is voor veel katten een stress moment, ik hoef bij mijn katten maar met de mand aan te komen dan weten ze al hoe laat het is. 1 van mijn katten was ook echt niet die mand in te krijgen althans niet vooruit. Ik duwde hem achterste voren in de mand en dan was het geen probleem. Bij de dierenarts moet je gewoon even aangeven dat je bang bent dat ie ontsnapt en dat dus alle deuren goed gesloten moeten blijven. Ik heb de ervaring dat na afloop het in de mand krijgen geen probleem is, ze weten dan dat ze weer naar huis gaan. Als je de dierenarts thuis laat komen loop je het risico dat de poes zich thuis niet meer veilig voelt en er dan dus vandoor gaat en weer gaat zwerven. Verder wat de klachten betreft kan het ook oormijt zijn en dan moet ze zeker even door de dierenarts gezien worden. 1 van onze poezen had daar ook last van en wel tijdens onze vakantie. De gene die ze verzorgde had dat niet door en net op onze laatste vakantie dag is er door het vele krabben en schudden een adertje gesprongen in het oor. gevolg een heel dik oor en vel en kraakbeen waren van elkaar gescheiden. Toen het bloed na weken helemaal weggetrokken was bleef er een verschrompeld oortje over. Kon geen kwaad en ze was nog net zo lief maar fraai is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook van die geurtjes die zorgen dat je kat zich op zijn gemak voelt. Hebben wij ook bij onze kat gedaan toen hij net bij ons was. Gewoon in zn mand gespoten en toen ging hij daar lekker ontspannen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi
ik zet de kattenreismand altijd en dag van te voren in de kamer zodat mijn kat er aan kan wennen,er in slapen enz enz.Dit werkt bij mij kat zo goed dat hij er vaak al in ligt als we weg moeten.En zo niet dan leg ik 3 of 4 brokjes in de bak en gaat hij er alsnog in.

wat betreft het krabben van de dierenarts dat heet de mijn ook gedaan en de DA had aardig diepe krassen Het enige wat hij zei was zo die is fel maar ja heb erger meegemaakt.Of dat echt zo is vast wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt blijkbaar dicht genoeg bij de poes komen om ze te pakken. De enige veilige manier om haar bij de dierenarts te krijgen, is in een kattenmand. Het is waarschijnlijk een geworstel om ze erin te krijgen, maar dat lukt je wel.
Lukt het niet, probeer je haar met de poten (of de kop zodat ze blind is, maar die doet pijn, dus misschien beter de klauwen) in een handdoek te krijgen. Probeer het één keer. Kan ze ontsnappen, probeer het dan pas de dag erna weer, als ze je weer vertrouwd.

Heb je ze eindelijk in de kattenbak, dan kun je ermee naar de dierenarts. Waarschijnlijk is de kat bang. Dat kun je een klein beetje verhelpen door de kattenmand volledig lichtdicht te maken. (licht, NIET lucht :p )
Zo ziet ze niks en is ze iets minder bang. Reken maar op luid gemiauw onderweg.

Voor je bij de dierenarts de mand openmaakt, leg hem de situatie helemaal uit. De kat is wantrouwig bij vreemden, bijt en krabt. Jij hebt er thuis geen problemen mee. Een dierenarts heeft hier ervaring mee. Het is niet als een hond. Als een kat bijt, wordt ze niet afgemaakt :)

Zelfs de liefste katjes kunnen tijgers worden bij de dierenarts. Als je de kat nog rustig wil bij je houden, thuis, laat haar dan eerst binnen los als je thuis komt. Zo kan ze zich ervan vergewissen dat alles weer normaal is. Geef haar haar lievelingskostje, ga rustig in de zetel zitten. Laat de kat merken dat het voorbij is. Is ze rustig, en kun je ze weer aaien, dan mag ze weer buiten.

Wordt ze enorm onrustig omdat ze binnen moet blijven, en ziet het er niet naar uit dat het gaat beteren, dan kun je het risico nemen om haar buiten te laten.
Ga haar dan niet meteen roepen. Anders denkt ze: Oei, ik ben ontsnapt, en ze wil me weer opsluiten!! Daar ga ik niet opnieuw heen. Als je heel ontspannen eens lokt, op je hukken, en ze komt, dan heb je niks te vrezen. Komt ze niet, ga gewoon naar binnen.
Probeer een tijd later nog eens.

Hopelijk helpt het, want de kat moet wel bij de dierenarts geraken natuurlijk :)