Wat moet ik doen als ik ga wandelen met mijn hond( kruising mechelse herder/bordercollie, en hij stopt soms onder het wandelen en wil niet meer verde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bedankt voor de mededeling.
zondag
13 jaar geleden
?
Ivana
13 jaar geleden
Graag veel meer informatie. Leeftijd. Wat doet hij wel als hij niet mee wil. Gaat hij liggen? Ziet hij dan iets of is er niets of niemand in de buurt. ?????

Het beste antwoord

Iedere vrijdag, en vaak ook op andere dagen, kan je op National Geografic de "Dogwhisperer" kijken. Deze man, Cesar Millan, legt je helemaal perfect uit, wat je kunt doen. Een aanrader!!!!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Aansporen om toch verder te gaan (voer meenemen).
Misschien ruikt de hond iets wat zo interessant is dat hij niet meer verder wil voor hij uitgeroken is...

Als je altijd heel ver loopt moet je de volgende keer minder ver lopen of anders kijken of de hond misschien iets heeft (last van zijn poten/spieren o.i.d.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft met het ras of kruising niets te maken...
misschien zit er iets onder zijn poot... en heeft die daar last van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geduld met hem hebben, zeggen wat je wil, licht aan zijn riem trekken en belonen met een brokje als hij weer gaat lopen. In ieder geval niet boos en ongeduldig worden want dan gaat de kont helemaal op de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is je hond? En als hij niet meer verder wil is dat dan omdat hij iets wil snuffelen of zit hij daar gewoon en heeft misschien pijn? Als het is omdat hij wil snuffelen zou ik gewoon kordaat verder wandelen en bevel gevan om dicht te blijven. In het andere geval, naar de dieren arts en laten checken wat er aan de hand is.
Gaat het echter om een heel jonge hond dan moet ie vermoedelijk nog leren hoe hij aan de lijn moet wandelen. Dan zou ik hem lokken met een stukje kaas of iets anders lekkers en een commando zoals volgen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo weinig informatie kan niemand een passend antwoord geven bij jou vraag. En er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden, dat je die onmogelijk allemaal hier kwijt kan.
Vraag advies bij een hondentrainer in je buurt, iemand met verstand van hondengedrag. Dit is veel te complex om via een internetsite of een televisieprogramma op te lossen.
Of accepteer het gedrag als het gezien omstandigheden helemaal niet zo'n probleem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud is hij nog heel jong ?
kan ook vermoeidheid zijn maar hij zal het ook moeten leren dat het leuk is en geen must

Neem een speeltje mee en beloning in de vorm van iets lekkers en ben veel bezig met hem
Gaat hij zitten toon dan het speeltje en praat zacht en aanmoedigend zodat hij naar je toe komt en ga zo verder

Marianne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in geen geval belonen door eten of aandacht geven als het en normaal gezonde hond is lijkt het erop dat ie een trukje heeft gevonden en probeert ie je uit kijk eens even of ie het ook doet als het s'avonds laat koud regenachtig winderig weer is grote kans dat ie dan snel naar binnen wil en voor je loopt en als dat zo is zul je moeten proberen slimmer te zijn(of worden) dan de hond;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
ik ga wel uit van een volwassen hond voor een pup is dit geen vreemd gedrag die ploffen soms ff op hun gat als ze jong zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie laat wie nu uit ?, is hier passend omdat dit een open vraag behelst waarbij je zelf beslist wie de baas is. en dat zou jij toch moeten zijn !! je laat je door je hond meevoeren en omdat jij hem leuk en aardig vindt krijgt hij of zij de vrijheid die je jezelf na verloop van tijd enkel kunt beklagen. jij moet beslissen of jouw hond al dan niet mag "plassen" en wanneer en waar, hoe laat ik nog in het midden, daar jij de enige bent (of zou moeten zijn), waar hij naar opkijkt, zal hij je gedrag in het begin trachten te overwinnen, maar indien jij volhardt....dan zal ie stilaan wel jouw zin en wil gaan volgen....succes verzekerd
!!!!

Toegevoegd na 6 minuten:
indien je hond wat ouder is, dan wel eens naar de dierenarts voor onderzoek van zijn poot, of indien hij reeds verder gevorderde leeftijd heeft geen grote wandelingen meer maken. heeft ie soms last van artrose in zijn heup, dat kan ook, dan moet je'm speciale voeding gaan geven en vitaminesupplementen gaan toevoegen aan zijn bakkie korrels, ook zeker voldoende water voorradig houden in de nabijheid hiervan !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in ieder geval niet toegeven anders gaat hij eraan wennen dat als hij naar huis wil dat dat gebeurt. Probeer het met een speeltje of geef hem wat lekkers als je thuis komt zodat hij weet dat hij wat lekkers krijgt als hij braaf is mee geweest. Helpt bij onze hond ook en dat is een blue merle collie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden zijn sociale dieren die niets liever willen dan contact maken en interactie hebben. Elk woord, elke lach elk ding waarmee je contact maakt met hem ziet, hij als aanmoediging om hiermee door te gaan, want hij krijgt hiermee aandacht, de ultieme beloning voor hem/haar.

Als hij niet verder wil lopen, bega niet de fout om hem op te tillen! Hij vindt dat wel veilig en comfortabel. Jij bevestigt
zo dat het inderdaad verstandig is om niet door te lopen; van jou hoeft hij dit ten slotte ook niet. Wat de hond hiervan leert is dat hij toch wel opgetild wordt als hij het daar beneden eng vindt als pup en dit bevestigt zijn angst
( als het nog een pup is dan hè)

Maar hoe moet je nu reageren? Antwoord; 'helemaal niet'!
Gewoon doorlopen als hij stopt. Laat zien dat er niets aan de hand is en daarbij zal de hond gewoon mee moeten lopen. Natuurlijk niet gaan sleuren om hem mee te krijgen,
maar gewoon rustig en kordaat door lopen. Je kunt beginnendoor eerst wat spanning op de riem te zetten en te kijken of hij mee wil lopen. Zo niet, zet dan wat meer spanning op de lijn en zet zelf een stap vooruit. Als de hond dan weer een stapje doet, prijs je hem uitbundig. Pas dan geef je hem een brokje of speelt even met hem.
Zo wordt het weer leuker om te lopen dan om niet te lopen. Wordt in elk geval niet boos, want dit kan hij ook weer opvatten als aandacht. Zeker als hij daarnaast eigenlijk te weinig beloond wordt voor goed gedrag.
We vinden het de gewoonste zaak van de wereld als de hond netjes meelooopt of rustig ligt, dus als ongewenst gedrag de enige manier is om extra aandacht te krijgen, helpt, tja, wat doe je dan als hond?Juist...
Denk er dus ook eens aan om hem te roepen om een spelletje te doen als hij rustig ligt en de kat wel met rust laat. Of als hij netjes bij je loopt of iets voor je uit en kijkt om waar je blijft. Dat zijn de momenten waarvan je gebruik kunt maken om de hond te leren wat er van hem verwacht wordt.
amc