Binnen twee dagen drie algeneters dood hoe kan dat?

Toegevoegd na 10 uur:
er zijn geen nieuwe vissen bij gekomen en ze gedroegen zich niet veel anders. Ik heb 3 dwerggoerami's en had in totaal 5 algen eters in een bak van 60 x 35. De goerami's zijn volop aan het nesten dus mijn water is dan goed (zeggen ze) Nieuwe vraag? Giftige alg? Ik heb hier nog nooit van gehoord hoe kom ik hieraan? En nog belangrijker hoe kom ik hier vanaf? De andere twee algen zwemmen vrolijk rond!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.5K
amigo
13 jaar geleden
leeft de rest nog wel? watertest gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn het nieuwe vissen of heb je pas nieuwe vissen er bij gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zagen ze er uit voordat ze dood gingen en gedroegen ze zich anders of raar?
Misschien ligt het aan een te hoge temperatuur of juist te laag?
Of anders giftige alg... :/

Het beste antwoord

Ik heb dat ook ooit gehad in mijn nieuwe aquarium. Beestjes zijn de hongerdood gestorven, had namelijk nog geen algen :(

Toegevoegd na 10 minuten:
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat in een aquarium een algeneter is doodgegaan door verhongering. Algeneters moeten bijgevoerd worden met plantaardigvoedsel, zoals komkommer, sla en of tabletten voor bodembewoners. De meeste algenetende vissen hebben voor hun cellulose behoefte een stuk kienhout nodig. Als u zo'n vis koopt moet u dus er voor zorgen dat een stuk hout aanwezig is in uw bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mogelijk een gif in je algen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het kunnen meerdere factoren zijn.
Eerst en vooral is het belangrijk om weten welke soort algeneters je hebt, je hebt siamese algeneters karperachtigen maar ook meervallen.
bijgevoegde link kan je op weg helpen. ;-)

http://members.home.nl/rolanddegroot/algeneters.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crossocheilus siamensis volgens mij deze
Voor 5 vissen heb je een erg klein bakje, dat betekent dat je eigenlijk iedere week een derde van je water moet verversen om geen ophoping te krijgen van giftig nitriet.
Let op! verversen is wat anders dan bijvullen!
Verders moet je eigenlijk weten welke P.H. waarden geschikt zijn voor je twee vissen en zeker ook de G.H. waarde ( hard of zacht water)
Een aquarium is een zeer beperkte nagemaakte biotoop voor je vissen, dus moet je de biotoop kennen van jouw vissen en dat zo goed mogelijk na zien te bootsen, echter met deze kleine bak is dat erg moeilijk, maar wel haalbaar.
Ik heb de indruk, dat je eigenlijk te weinig af weet van je vissen, deze soorten zijn meestal vrij moeilijk en het feit dat de anderen aan het nestelen zijn, wil niet zeggen dat het water goed is, dat weet je pas met meten.
Begin dus met water testen P.H en de G.H en verdiep je er in, welke de meest optimale waarden zijn voor jouw vissen, het is goed mogelijk dat het water voor de ene soort geschikt is en voor de andere soort ongeschikt .
Nog vragen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp nu pas dat je geen 5 maar 8 vissen had in dat kleine bakje, dat is wel heel erg veel, wat voor een filter staat er op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Eddijst.
volgens mij is de bak van 60 cm de meest verkochte, die zie ik bij zeer veel mensen thuis staan. en dan zwemmen er wel 20 vissen in rond. is 8 dan erg veel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de soort vissen en hoeveelheid voer dat je geeft, de filter die er in zit, verzorging van de bak enz.
Ik heb 20 jaar een vijvercentrum gehad en ben door schade en schande wijs geworden, het bleek dat niet de inhoud van het aquarium belangrijk was, maar de capaciteit van de biologische filter.
Ik had aquariums, waar wel 200 vissen in zaten en toch ging het goed, maar ik had er zeer goede filters op met een overdreven grote capaciteit.
En had ik dan eens stip, dan deed ik extra vaak een deel van het water verversen en de vissen iets extra's te eten geven, b.v. muggenlarven, watervlooien, krill enz.
daar werden de vissen weer sterker van en ging het vanzelf weer over.
Door gebruik van medicijnen wordt je water nog slechter, de oorzaak heb je niet opgelost en de andere vissen gaan dan vaak ook dood.
Maar alles valt of staat met een goede biologische filter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eddijst, ik ben het niet met je eens! Ik heb vijf kleine algeneters en dit op advies van een kenner en drie dwerggoerami''s en dat is niet veel voor een bak met veel schuilplaatsen. Ze hebben het goed naar hun zin namelijk. Ik heb een standaard filter. Deze bak heeft gedraaid met 15 vissen erin en dit is nooit een probleem geweest. (niet bij mij overigens). Ik heb die bak nu al vier maanden draaien en drie maanden de vissen erin na het water uitvoerig te hebben getest. Ik ververs het water 1x per week en 1 derde daarvan. De filters spoel ik uit in het aquariumwater wat ik weg ga gooien. De andere vissen tonen geen rare vlekken of gedrag en mijn water is goed! Ik heb mij goed laten voorlichten over welke soort vissen er goed bij elkaar kunnen. Ik heb altijd een grote aquarium gehad en dit is ook altijd goed gegaan. Dus zeg neit dat ik er geen verstand van heb!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ narazzz, gelukkig heb ik je verkeerd ingeschat, gelukkig heb je er wel verstand van, geloof me, ik kom hier op g.v. wat tegen, die in een dag water planten en de vissen er al in hebben.
Dan zit je probleem misschien in de filter, je hebt mechanische filters, die je regelmatig moet schoon maken en je hebt biologische filters, die wat groter zijn en puur op de bacteriën werken, die mag je vrijwel niet schoon maken.
Indien je filter alle afvalstoffen van je vissen er uit halen, zou je geen zieke vissen hebben.
Dus moet er toch wat met het water aan de hand zijn, heb je het nitrietgehalte al gemeten?
Misschien voer je te veel, of komt een deel van de vissenpoep in je substraat terecht?
Als je daar even in roert, dan zie je dat zo, ook door dit probleem kan je nitriet krijgen, dan lijkt alles goed schoon, maar zit er heel veel rommel in je bodemsubstraat.
Daar kunnen al je vissen van dood gaan.
ja ik zit maar even hardop te denken, er moet wat zijn.
Vergeet niet, hoe kleiner een aquarium is hoe moeilijker.