Kunnen dezelfde scholen in verschillende regio's hetzelfde ip adres hebben? Dus bijv. alle NOVA college's kunnen die hetzelfde ip adres hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe bedoel je dat? kun je een voorbeeld geven?

Antwoorden (2)

Ja. Dat kan. Dan maken ze samen gebruik van één server. Komt veel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met hoe het netwerk is opgebouwd.
stel je hebt locatie Amsterdam en Brussel.
deze hebben allebei een WAN IP dat het internetverkeer in het gebouw stuurt en vanuit het gebouw naar buiten toe. als deze 2 IP addressen hetzelfde zijn zorgt dit voor verwarring en gaat het netwerk plat. dus in dit geval nee!

Op het moment dat het internetverkeer binnenkomt in een gebouw dan begint de LAN. Vanaf hier zal de netwerkbeheerder van het NOVA college het netwerk opbouwen. ( en ga ik speculeren over de opbouw).
hij is vrij om zelf te bepalen welke klasse ip adress gebruikt gaat worden.

klasse c kent een max eindgebruikers van 254 . dit zal waarschijnlijk niet voldoende zijn dus zal hij een klasse b moeten pakken met max. 65534 eindgebruikers.

optie 1:

Nu gebruiken we 172.20.0.0 /16 (snm:255.255.0.0) als voorbeeld (dit is een netwerk address). Wanneer locatie Amsterdam en Brussel op hetzelfde netwerk willen zitten(in verband met bijv. filesharing) kan de netwerk beheerder er voor kiezen om te subnetten en via VPN tussen de 2 routers of firewalls die routering ondersteunen dit uit te voeren. je krijgt dan wanneer je 2 subnetten hebt een
172.20.0.0/17 (snm:255.255.128.0)

locatie Amsterdam verspreid ip adressen vanaf 172.20.0.2 tot en met 172.20.127.254
locatie Brussel verspreid dan 172.20.128.2 tot en met 172.20.255.254. in dit geval kun je niet dezelfde ip address hebben op beide locaties op een willekeurige pc.
deze overlapt en zorgt voor storingen. dus wederom nee!

optie 2:

stel hij kiest niet voor het bovenstaande en de netwerken hebben niets met elkaar te maken.
dan kan het zo zijn dat het lan IP adress van een pc in Amsterdam overeenkomt met het lan ip adress op een pc in Brussel maar de netwerken hebben niks te maken met elkaar. dus JA maar voor de buitenwereld is alleen het WAN IP relevant.

(optie 1 is naar mijn mening veel logischer om toe te passen bij nova, mits cisco gasten meelezen ik nam 2 subnetten om het concept achter subnetting uit te leggen.)