waarom zijn de mijnwerkers allemaal geschoren als ze boven komen?

En waarom hebben ze een zonnebril op als er net beelden worden uitgezonden van de grot waar ze in zitten met nota bene een BOUWLAMP???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Als ze voedsel hebben gekregen, hebben ze wellicht ook verzorgingsproducten gekregen, zoals bijvoorbeeld scheerspullen.

De zon is vele malen feller dan een bouwlamp, dus vandaar een zonnebril. Die mannen hebben erg lang onder de grond gezeten, dus hun ogen zijn de zon totaal niet meer gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af... Van dichtbij zal een bouwlamp ook bepaald fel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja ja dat was mijn gedachte ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt best mee hoor, ik gebruik er zelf ook regelmatig eentje. De zon is echt wel een stuk feller dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bouwlamp in een donkere ruimte is echt wel iets anders dan het felle daglicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag t me af.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens zou ik zeggen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat? Het me afvragen of me een bouwlamp in mn ogen schijnen? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem eens een bouwlamp en zet hem aan als het donker is. Niet in je ogen schijnen natuurlijk, je gaat immers ook niet in de zon lopen kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben net verhuisd dus het bouwlamp fenomeen is mij bekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan weet je dat je zelfs met een bouwlamp niet genoeg licht hebt om te schilderen bijvoorbeeld, terwijl je dat met gewoon daglicht wel hebt. Dat betekent dat daglicht feller is dan een bouwlamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan gaat het zonnebrilverhaal voor DEZE mijnwerkers er niet in bij mij....na zo lang in het donker en dan WEL een bouwlamp in je grot ...sorry not buying it dat het daglicht feller is begrijp ik maar een bouwlamp na zo' n lange periode van donkerte...mmmmm...nee
Bij een bouwlamp komt er maar licht van één kant. Ze zijn natuurlijk geschoren omdat ze een scheerapparaat gekregen hebben door 't gat. Da's mooier voor de TV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ...dat ze zijn geschoren door een scheermes snap ik zelfs...maar is de chileense media zo american dat ze dat "mooi " in beeld willen brengen? Of zal dat meer vd mijnwerkers zelf uit komen omdat ze hun vrouwen-minaressen etc weer gaan zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allerlei hoge pieten zijn erbij. Die willen ook niet een groep ongescheerden om zich heen - dan zou 't lijken alsof ze die mensen niet een beetje konden/wilden verzorgen door dat eerste gat (wat natuurlijk wel kon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch logisch dat die mensen een beetje verzorgd weer in de wereld willen komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens bierdop... hele charme is eraf zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaah, naatje had ruwe bolsters, stoere mijnwerkers willen zien! Toch maar naar 't clipje van 'Sonne' van Rammstein blijven kijken, dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee bedankt ;)
Zoals een mijnwerker zelf voor de camera verklaarde: beneden was het warm en klam. Dan is het is lekker, om je toch te kunnen scheren of zelfs je haren te laten knippen door een collega. Op die manier voel je je nog enigszins schoon en verzorgd. Logisch ook dat ze goed voor de dag willen komen, op het moment dat ze hun partners en kinderen voor het eerst sinds twee maanden weer onder ogen komen, terwijl er bovendien nog een camera op ze gericht staat. Is niet ingegeven door de televisieploeg, maar komt uit de mijnwerkers zelf.

De zonnebril is puur preventief. De ogen zullen op die manier wat geleidelijker wennen aan meer licht. Vergeet niet dat boven meteen vele lampen van camera's schijnen op de mijnwerkers. Daar komt behoorlijk wat licht vanaf.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het een raar antwoord....vraag me af of ze het in een soortgelijke situatie 40 jaar geleden ook zo hadden gedaan?? Hoezo moet je al die weken ellende ineens "mooi " zijn voor de camera"s en je dierbaren??? Come on...wees blij dat je leven uit die ellende omhoog bent getakeld...
Ze hebben scheermaterialen gekregen toen ze nog onder de grond zaten. Als je het felle licht ingaat zullen je pupillen zich heel snel verkleinen zodat je ogen beschermd worden.
Maar omdat de mijnwerkers al zo lang onder de grond zitten is het te verwachten dat de ogen meer tijd nodig hebben. Dus om problemen te voorkomen zetten ze een zonnebril op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de vraag nog een keer goed please.... Niet wanneer hebben ze een scheermes gekregen maar WAAROM moet dat op deze manier....WAAROM komen ze geschoren naar boven?? Who gives a rats ass of je na maanden ONZEKERHEID of je het gaat overleven met een BAARD naar boven komt?
Omdat ze het prettig vinden om een beetje verzorgd naar boven te komen, lijkt mij logisch.
Ik - als vrouw - zou ook willen dat mij haren netjes zaten en mijn kleren fatsoenlijk etc.
Die mannen hebben zichzelf of elkaar geschoren en geknipt. Lijkt mij niet meer dan normaal.

Een bouwlamp, die gebruik ik wel eens voor het maken van een foto, maar het is absoluut niet te vergelijken met het daglicht. Misschien niets mis, maar als voorzorg een zonnebril vond ik juist een hartstikke goed idee.