Welk surround is het best!

Ik ben van plan een surround te kopen, maximum prijs 1000 euro. Het is voor film en muziek. En hier komt de vraag, welk merk of surround zou ik best kopen?

Toegevoegd na 20 uur:
En nog een bijkomend vraagje waarom niet een bose?
http://www.bosebelgium.be/BE/nl/home-entertainment/home-cinema/home-cinema-speakers/51-acoustimass-surround-sound-speakers/AM10/index.jsp

Toegevoegd na 20 uur:
Kan er iemand misschien een tip geven wat voor surround, versterker,... ik moet kopen? vergeet niet ik wil het gebruiken voor muziek af te spelen op pc en films op tv. (pc heeft een deftige muziekkaart met dolby hd ondersteuning...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suround is een geluidsweergave, geen los woord:)
suround syteem of suround set is een betere omschrijving. je gaat ook niet naar de winkel met de vraag om een goeie lichtstraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thaha wel bedankt voor de tip ;-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astublieft:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer voor de mensen die veel tijd in een serieus antwoord hebben gestoken. Na je toevoegingen krijg ik steed meer het vermoeden dat je niets anders wil dan een merkbevestiging. Vertel even wat je wil hebben dan kunnen wij zeggen dat het heel goed en zijnw e hier ook weer mee klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was eigenlijk niet echt de bedoeling dat ik een voorkeur heb, wou nieuwe ervaringen van andere merken te weten komen. Dit was ik van plan te kopen, alleen twijfel ik nog dat het van het is. http://www.bosebelgium.be/BE/nl/home-entertainment/home-cinema/home-cinema-speakers/51-acoustimass-surround-sound-speakers/AM10/index.jsp

Het beste antwoord

Geef jezelf de tijd en ga naar de betere audiozaak toe. Daar kan en mag je altijd vrijblijven luisteren. Koop de set die JIJ goed vind klinken.

Je zult namelijk in de antwoorden die je krijgt zo'n beetje alle merken langs zien komen. Ook beroemde merken die ooit goed spul maakten en nu slechts nog een naam zijn, vaak opgekocht door een Chinees bedrijf zoals het legendarische Marantz.

Dit is ook een beetje een gevaarlijke vraag om te stellen. In de audiowereld hebben zich rond het onderwerp geluidskwaliteit heel wat drama's afgespeeld. Bij blinde luistertesten (daar kan je de speakers allen horen en niet zien en je krijgt pas achteraf te horen welk merk en type het is) zelfs letterlijk drama's. Er is een geval bekend van alweer 20 jaar geleden dat een man bij een blinde luistertest het merk wat hij het meest haatte zoor zijn volgens hem bedroevende geluid uitkoos als beste luidspreker. De man werd zo geëmotioneerd dat hij ter plaatse aan een hartaanval overleed. Nu is dit een extreem geval, maar ik wil ermee aangeven dat het een rare emotionele wereld is, die geluidswereld.

Ieder mens heeft een ander geluidsverleden wat de oren hebben moeten doorstaan. Dus geen oor hoort gelijk. Tel daarbij eventuele gehoorafwijkingen en persoonlijke smaak en je weet gelijk waar meneer A merk 1 zo mooi vind en meneer B merk 2 de hemel in prijst die notabene door meneer A als absolute bagger wordt gezien. Daarom kunnen er ook zoveel merken luidsprekers bestaan.

Ga dus niet af op wat anderen zeggen, maar ga af op wat jou oren zeggen tijdens luistertesten. Doe die testen goed uitgerust en op een rustig moment in de winkel als ze geen aparte luisterkamer hebben.

Nogmaals, koop wat JIJ goed vind klinken en ga NOOIT af of het merk wat een ander goed vind.

Verder is hier reeds vermeld dat stereo muziek vies tegenvalt op 5.1, 6.1, 7.1 enz. systemen. Er nog nog heel weinig muziek voor deze systemen omdat het voor muziek redelijk zinloos is omdat we toch maar 2 oren hebben en dus maximaal stereo mogelijk is. Een film met haar effecten beleef je heel anders. Technisch kan dat met muziek ook wel, maar het blijkt in de praktijk dat deze systemen bij muziek erg rommelig overkomen. Doe dus niet je muzieksysteem weg als je hifi spul hebt! Neem dit erbij voor de film.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een surround is voor stereo muziek nooit goed, het verpest de stereo kwaliteit. Je moet alleen opnames die ervoor gemaakt zijn in suround afspelen.

ga voor de betere merken zoals Denon en Onkyo. je kunt beter 350 euro uitgeven voor de receiver en 650 euro voor de boxen ( wat eigenlijk al heel weinig is) dan het grootste deel voor receiver en de boen dan als sluitpost gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en je zult uit een speaker ter grote van een pakje melk en een subwoofer ook nooit het geluid krijgen van een paar mooie zuil speakers. en ik geloof ook niet echt in dat bose 3-2-1 systeem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een beetje knappe versterkers kan je kiezen dat je je muziek kan afspelen op 2 boxen en films op 5 boxen
Zoiets is persoonlijk, je zal zelf op pad moeten gaan wat jij het beste bij je vind passen, heb zelf een goeie sony versterker met een paar Elac boxen waar ik erg tevreden mee ben.

Toegevoegd na 22 uur:
ik heb zelf deze op de pc staan http://www.elektrozine.be/ez/productdetail.php?prodid=7154 die heb je ook in 5.1 uitvoering dan is ie rond de 650 euro maar de logitech thx komen ook in de buurt van bose en die zijn iets goedkoper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk het best is is ook afhankelijk van de ruimte/kamer!

Als je in een kleine kamer een surround set wil plaatsen kan een sony home cinema set heel goed tot zijn recht komen!!

Het beste is naar mijn mening om een dvd speler en een aparte surround versterker te kiezen, ipv all in 1!!!

Zorg er ook voor dat de woofer of basbox geregeld kan worden!

Dan ben je ruim onder de 1000 euro klaar, en heb je ook iets leuks!

Heb je een hele ruime/grote kamer kies dan voor een bose set kost iets meer, maar dan heb je ook wat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt dus een : Home Cinema Set aanschaffen en ik begrijp dat de set incl. boxen ca. 1000 euro mag gaan kosten.

Voor die prijs zou ik zelf voor 2e hands gaan om zo na veel lezen zelf een set bij elkaar zien te krijgen.

Je bron 'versterker' is het allerbelangrijkste en ik zou hier dus niet op gaan besparen. Denk aan minimaal Denon, Yamaha of Cambridge (absoluut geen sony, akai of jvc). Dus hier zou ik maar eens beginnen lezen en vergelijken.

Dan zou ik zelf, als 2e gaan investeren in de 'frontboxen' je stereo luidsprekers links en rechts. Denk aan B&W, Mission, KEF, JBL, etcc. Als je minder eisen stelt kan je ook direct een complete set gaan kopen van 5, 6 of 7 speakers + subwoofer wat weer afhangt van je huis indeling. Heb je de bank (luister plek) tegen de muur staan volstaat 5.1 ( 5 speakers en 1 subwoofer), heb je de bank van de muur afstaan ga je breder (6.1 of 7.1).

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denon en Onkyo zijn betere versterkers, welke o.a. over de mogelijkheid beschikken om het surround gedeelte geheel UIT te schakelen en zelfs de toonregeling 1:1 te schakelen. Hierdoor zijn ze als surround versterker mede geschikt voor de originele stereo weergave. Ook de subwoofer (wat in zijn algemeen ondingen zijn) is geheel uit te schakelen, waardoor b.v. een set zuilen luidsprekers in het frond geplaatst, volledig tot zijn recht zullen komen.

Geheel eens met een vorige schrijver, NOOIT bezuinigen op luidsprekers.