Hoe kan ik eenvoudig (voor de ontvangende kant) en prive (!) grote bestanden sturen?

Ik wil graag wat gevoelige bedrijfsinformatie sturen. Het gaat om een zip-bestand van ongeveer 2,5GB.
De ontvangende kant is echter een redelijke digibeet.

Hoe verstuur ik die informatie veilig, zonder dat er aan de overkant software geïnstalleerd moet worden ?
Ik heb hier b.v. wel een FTP-server beschikbaar, maar dan heeft de andere kant weer een FTP-client nodig. Met WeTransfer moet ik bestanden aan derden toevertrouwen.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.1K
Amadea
2 jaar geleden
Dat zou ik zelf denk ik doen door een usb-stickje in een aangetekende verzegelde envelop via postnl.
Inekez1
2 jaar geleden
Uitprinten en in een envelop?
Als het echt een digibeet is (en ook als het geen digibeet zou zijn) is de kans dat de privé-computer niet goed is beveiligd of dat er vroeg of laat een keer onbewust op een verkeerd linkje in een mailtje wordt geklikt. Als het echt om gevoelige bedrijfsinformatie gaat, moet je dat gewoon überhaubt niet willen delen met dergelijke privé-computers.

Antwoorden (3)

Als het echt gevoelig is zou ik dat niet digitaal en niet per post versturen. Ik zou het zelf gaan brengen. En dan kan je de digibeet ook nog helpen met het op de juiste manier opslaan en beveiligen van de bestanden.
2 jaar geleden
Je kan in feite nooit voorkomen dat het nooit via derden gaat tenzij je het zelf gaat brengen.
Wil je het digitaal doen, zal je altijd een bepaald risico lopen.

Je zou een bedrijf als WeTransfer kunnen nemen als je het bestand codeert met een wachtwoord. Neem een lang wachtwoord als "ditwachtwoordraadtjeechtnooit" Om dat te brute-forcen ben je jaren bezig. En dat is de moeite niet waard.

Een andere methode is bijvoorbeeld iets van Teamviewer, daar kan je ook bestanden overheen zetten, er is alleen wel iets meer geduld voor nodig. Zal ook lukken met andere remote desktop programma's
Thecis
2 jaar geleden
Je zou het bestand naar een veilige cloud als Sync kunnen uploaden:
https://www.sync.com/
Zelfs medewerkers van Sync kunnen dit bestand niet benaderen.
Stuur vervolgens de inloggegevens naar deze persoon.
Als het zip-bestand voorziet van een wachtwoord, wordt de beveiliging nog beter.
SimonV