Wanneer je een VPN verbinding gebruikt wordt al jouw verkeer versleuteld en dus via een server van de VPN service verstuurd en ontvangen. Dit betekent dat het niet uitmaakt of je met Google Chrome, Safari, Firefox, Edge, Internet Explorer of een andere browser surft. Zolang de VPN verbinding in stand is ben je dus altijd anoniem aan het surfen. Dit geld natuurlijk ook voor mobiele apparaten zoals een iPad, iPhone of Android telefoon.
fremar
2 jaar geleden
Een VPN verkoopt vertrouwen. Je moet er op vertrouwen dat zij (ook niet per ongeluk) logfiles bewaard en dat deze niet bij derden terecht komen. Ook niet wanneer daar dringende verzoeken komen. Veel VPN leveranciers, maar niet alle, weigeren zelfs gerechtelijke bevelen.

Maar dat is niet alles. Ook van jou als gebruiker wordt veel discipline verwacht. 1x vergeten de VPN aan te zetten en je IP-adres is alsnog bij de andere partij bekend. Daarmee is dan ook meteen je anonimiteit weg.

Lees dit indrukwekkende verhaal maar eens over een Nederlandse hacker die erg zijn best deed, maar door een klein foutje toch gepakt werd:
https://www.theguardian.com/technology/2021/oct/14/leave-no-trace-how-a-teenage-hacker-lost-himself-online
Nog meer interessant leesvoer:
https://www.androidplanet.nl/nieuws/vpn-mythes/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Perfecte anonimiteit bestaat niet. Door het principe van vaste identiteiten zoals mac adressen om het verkeer een bestemming en oorsprong te geven ben je altijd te traceren, fremar heeft de vraag verkeerd begrepen en formuleert zijn antwoord op een ander aspect namelijk of het mogelijk is het gesprek of het browsen naar informatie af te luisteren door derden(dus zijn je wachtwoorden wel veilig? Ik browse naar informatie waarvan mijn tante/vader/moeder/broertje/werk niet moet weten dat ik doe), dat is met een VPN heel lastig en niet de moeite voor iemand dit zomaar te doen. Maar je identiteit(mac adres) als zodanig is te herleiden uit de logs van het end-point en de BGP info van routers(waaronder die van je provider) brengen de instanties met het grootste gemak naar dat end-point. Wil je betere anonimiteit dan VPN je kan bieden? Overweeg dan iets van browsen via het TOR netwerk waarvan de end-points van elkaar niet weten dat ze bestaan en het verkeer als een uienschil lastig te traceren valt.