Ik wil in Excel een ALS invoeren, opdat het antwoord JA er voor zorgt dat hij niet meetelt.?

In mijn Excel bestand heb ik een rij met opties van links naar rechts. F4 t/m N4.
In F4 staat het Bruto Verkoopbedrag, in G4 staat de Totale Korting en H4 bevat het Netto Verkoopbedrag. In I4 wordt het kortingspercentage uitgerekend. De Som in I4 is dus =G4/F4.

Onderaan deze order heb ik nog 9 maal dezelfde regel ingevoerd. En in I15 komt er dan een gemiddelde orderkorting te staan. Door middel van =SOM(G4:G13)/SOM(F4:F13).

Nu wil ik aan het einde van elke regel een "Sale" cel toevoegen, ( Kolom N) met een Ja en Nee optie.

Uitgaande van regel 4 (als voorbeeld)

Nu probeer ik in I4 (het kortingspercentage) het voor elkaar te krijgen dat als in Kolom N4 "Ja" wordt ingevoerd het desbetreffende kortingspercentage niet mee wordt gerekend in het gemiddelde kortingspercentage (I15)

Tot dus ver lukte het mij om er 0 van te maken, dmv =ALS(N4="Ja";0;G4/F4).
Maar ik loop nu vast.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb,

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ik zou er een ALS formule omheen zetten zoals hieronder. Daarmee is de korting altijd 0 als er geen orderbedrag is.

=ALS(F4=0;0;ALS(N4="Ja";0;G4/F4))
Ben wel benieuwd hoe je het gemiddelde kortingspercentage berekend. Dat zou (vind ik) een gewogen gemiddelde moeten zijn, dus een order van 1000 moet veel zwaarder wegen dan een order van 5 euro. Als je bij beiden 2,50 euro korting geeft en niet weegt komt er iets rond de 49,8% uit (niet nagerekend), weeg je de orderbedragen dan komt er iets onder 1 procent uit.
Toegevoegd op 23 november 2021 14:31: tekst
paulus811
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Mijn gemiddelde korting wordt berekend aan de hand van de totale omzet van die week, gedeeld door de totale korting gegeven die week. Het gaat er juist om dat als ik de "Sale" optie op Ja zet, dat hij deze dan niet meeneemt in de berekening. Zelfs als ik hem op 0 zet, telt hij mee in de aantallen. En zal het mijn gemiddelde korting verpesten.
paulus811
2 jaar geleden
Kun je die formule waarmee de gemiddelde korting (in I15) in een reactie toevoegen?