Waarom wordt bij een iPad altijd een meervoud van 32 GB aangegeven en wat betekent het?

Ik wil een nieuwe iPad aanschaffen en zie steeds 32 - 64 - 128 - 256 GB Wifi-space.
Waarom wordt steeds een meervoud van 32 aangehouden en wat betekent het voor de prestaties van de iPad?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
LeonardN
3 jaar geleden
Dat zijn een aantal specs achterelkaar geplakt.
Opslag: 256 GB
Verbinding: Wi-Fi (dus geen 4g)
Kleur: Space Grijs Als je dat dan achterelkaar ziet als een opsomming van specificaties: 256 GB Wi-Fi Space Gray https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_apple-ipad-pro-12-9-wifi-space-gray-256gb-1658021.html
APPLE iPad Pro 12.9" WiFi - Space Gray 256GB

Het beste antwoord

Geheugen specificaties gaan heel vaak in stappen van 2 tot de macht zoveel. Zo ook het opslaggeheugen van een iPad.
Des te meer opslaggeheugen je hebt des te meer foto's en video's je lokaal (dus op de iPad zelf) op kan slaan.
Het heeft op zich geen voordeel voor de prestaties.
===
Het waarom ligt hem deels in de wijze waarop dergelijk opslaggeheugen wordt samegesteld.
Het zijn chips van bijvoorbeeld 8GB of 16GB of 32GB groot, die worden dan op een PCB samengevoegd met een controller erbij.
Als de chip 32GB is en je plaats er 2 op 1 PCB heb je een opslaggeheugen van 64GB.
Vaak houdt men verdubbelingen aan. Dat is ook een gewoonte. Je zou ook 3x 32GB = 96GB geheugens kunnen maken.
Bij SD-kaarten, USB-sticks, SSD's en RAM-sticks etc zie je ook deze conventie vaak terug.
===
Afbeelding van een SSD met 8x 16GB chips (=128GB).
Toegevoegd op 26 september 2020 18:30: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Leonard
Bedankt voor het antwoord. Ik heb nu een iPad van 6 jaar oud en deze is super traag. Op welke specificaties moet ik letten om een snelle iPad te krijgen?
Griffin
3 jaar geleden
"Op welke specificaties moet ik letten om een snelle iPad te krijgen?"
Het A nummer van de processor. Voor de iPad Pro 2019 is dat A12X Bionic, en voor de iPad 2020 is dat A12Z Nu is dat voor een pro een wat ongelukkig vergelijk, maar de oorspronkelijke iPad begon bij de A1 enz.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik ben zelf geen iOS/iPad/iPhone-gebruiker, maar ik zou zeggen dat als je een nieuwe iPad koopt deze altijd stukken sneller zal zijn dan een 6 jaar oud model. In de test in de link vergelijken ze iPads (en iPhones) van de laatste paar jaar.
https://browser.geekbench.com/ios-benchmarks
Als ik het goed gok heb jij iets als een
iPad Air Apple A7 @ 1.4 GHz met een benchmarkscore van 280
Als je een nieuwe koopt zak je al snel een benchmarkscore van net of dik boven de 1000 halen, Alle huidige modellen hebben een A12 of beter.