Hoe kan je toestemming vragen toestemming bijvoorbeeld hele film openbaar op internet te zette?

bijvoorbeeld de film van Bassie en Adriaan en de Plaaggeest op YouTube Hoe kan je het recht ervoor krijgen ??

3 jaar geleden
1.3K
Amadea
3 jaar geleden
Die kun jij als particulier niet krijgen, jij bezit de auteursrechten daartoe niet en zult die ook nooit kúnnen kopen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea 1. Je hoeft niet de volledige rechten te kopen om toch het recht te krijgen om iets te delen of uit te zenden.
2. Je weet niet of de vrager als particulier deze vraag stelt, daarnaast kan je zo een bedrijfje oprichten.
3. Maar punt 2 is irrelevant, want ook particulieren kunnen auteursrechten of tijdelijke filmrechten opkopen.
4. Een auteur hoeft geeneens geld te vragen en kan toch de rechten (tijdelijk of volledig) weggeven. Ik zie niet in wat je bedoelt.

Antwoorden (2)

Die toestemming moet je vragen bij de rechthebbenden, die (als ze hierin toestemmen) recht hebben op royalties. Het gaat je dus ook geld kosten.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Het gaat je dus ook geld kosten."
Volgens mij is dat geen gegeven. Of de rechthebbende geld vraagt is zijn/haar keuze.
Daarnaast zou je het op youtube kunnen zetten zonder reclame, zodat je er geen inkomsten over krijgt.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeoanrdN:
"Daarnaast zou je het op youtube kunnen zetten zonder reclame, zodat je er geen inkomsten over krijgt."
Ook als je zelf geen inkomsten krijgt, kan de rechthebbende vziw nog steeds eisen dat je royalties afdraagt.
LeonardN
3 jaar geleden
Kan, maar het hoeft niet. Het is net wat je afspreekt, althans wat de rechthebbende wil. Het gaat je dus ook geld kosten.
Niet per se.
Je zal dan met de auteursrechthebbende om de tafel moeten gaan zitten.
Maar er is een grote kans dat de rechthebbende geen toestemming zal geven omdat ze dit liever in eigen beheer houden.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat naast toestemming er vaak een vergoeding gevraagd zal worden.
Mogelijk kun je een deal maken waarin je afspreekt dat de inkomsten die de film genereert (door reclames) gedeeld gaan worden.

Naast toestemming vragen, zou je ook kunnen proberen de rechten volledig over te kopen, op het moment dat je de rechten bezit mag je doen met de film wat je wil.
De kans hierop zal vaak nog kleiner zijn, en natuurlijk is dat nog duurder.
Hoewel in theorie de rechthebbende de rechten gratis weg zou kunnen geven.
===

Los van de vraag zijn er ook nog twee mogelijkheden waarin je in het geheel geen toestemming hoeft te vragen.
Als de auteur van het werk langer dan 70 jaar is overleden.
(Exactere regels hier te vinden onder het kopje film: https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Duur-van-het-auteursrecht )
Of omdat het werk om een andere zich bevindt in het "publiek domein" https://nl.wikipedia.org/wiki/Publiek_domein

Ook als de film via een licentie is uitgeven als CC Creative Commons. Waarbij de rechten van de content onder bepaalde voorwaarden al vrij beschikbaar zijn gesteld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons
Een "bekend" voorbeeld hiervan is Big Buck Bunny, welke je zelf mag verveelvoudigen en met winst verkopen, of welke je op youtubekanaal mag zetten, zolang je maar de aftiteling laat zien: https://peach.blender.org/about/
===

Hoe?

Het kan door een e-mail of brief te sturen, waarin je je plannen kenbaar maakt, en de rechthebbende partij vraagt of zij de uitzendrechten aan jouw willen geven of verkopen.
Toegevoegd op 23 juli 2020 09:22: tekst
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Er is nóg een optie ! Wachten tot het auteursrecht vervallen is. De overlijdensdata van de regisseur, de dialoogschrijver, de scenarioschrijver en de componist zijn hierbij bepalend. De termijn van 70 jaar begint te lopen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de langstlevende van deze personen is overleden. https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Duur-van-het-auteursrecht
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt, heb er naast CC-licenties even een stukje over geschreven!