Wat kan ik doen aan een niet werkende controller (Port) op de Commodore (64)?

Hallo allen,
Ik heb een Commodore 64, hierbij hebben ik het spel BoogaBoo. Sinds kort deed opeens de controller(Port) gek, als ik de controller aansluit kan ik verscheidene toetsen op de Commodore niet meer gebruiken bij basic zoals de R en de return toets. Als ik op de knoppen van de controller druk krijg ik random letters, cijfers en tekens. Die steeds verschillen. Weet iemand wat dit voor probleem is en wat ik hier eventueel aan kan doen?
Desbetreffende controller op de foto hierboven.

Met vriendelijke groet,

Ben

Picture for question
1.2K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je dan de CIA chip stukgemaakt door deze controller te gebruiken. Zie bijvoorbeeld http://www.floodgap.com/retrobits/ckb/display.cgi?26 . Problemen met het toetsenbord kunnen ook verklaard worden door het stuk zijn van die chip. De chip vervangen zou dan een oplossing zijn maar dat kan lastig zijn.
gvrox
3 jaar geleden
Commodore
3 jaar geleden
Hmm, bedankt voor de reactie.
De Commodore functioneert prima als ik geen controller in de controller Port heb. Dit probleem van de toetsen treed alleen op bij gebruik van de controller.
Kan het dan ook zo zijn. Dat als ik een originele controller inplug dat het wel weer functioneert ? Of is het daar te laat voor.
gvrox
3 jaar geleden
Als het toetsenbord weer goed werkt zonder de controller, heb je misschien geen permanente schade. "originele controller" ? Volgens mij bestaat dat niet, je bedoelt een joystick. Is wel op te googlen, bijvoorbeeld https://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=67015
Commodore
3 jaar geleden
Met "controller" bedoel ik die op de foto, die Sega pad. Originele heb ik helaas niet kunnen vinden op zolder. Werk een reproductie joystick wel? Zo een is bijv op Bol.com te vinden.
Commodore
3 jaar geleden
Ik haalde het inderdaad door elkaar, ik bedoel "controller" voor de Sega op de foto. En met origineel bedoel ik de joistick.