Wat betekend: uitgestraald vermogen is minder dan 20dBm (e.i.r.p.)?

Bij mijn printer staat aangegeven: "Deze multifunctionele printer ondersteunt draadloze LAN-netwerken. Het maximaal uitgestraald vermogen is minder dan 20 dBm (e.i.r.p.)"
Wat betekent 20dBm (e.i.r.p.) en is er een stralingsverschil als ik draadloos (b.v. vanaf laptop) of via een printerkabel (PC) print?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Dat E.I.R.P. betekent het effectief uitgestraalde vermogen. Dat is dus inclusief de eventuele winst of het verlies van de ingebouwde antenne, etc.
Alle Wifi apparaten hebben een ontvanger en zender aan boord. Het maximale vermogen dat een Wifi -apparaat in Nederland mag afgeven is 100 MilliWatt. En dat staat gelijk aan 20dBm. Kortom, het apparaat voldoet aan de wettelijke eisen. Als je je printer gaat gebruiken met een draad, heb je het Wifi-deel niet meer nodig. Maar alleen als je dat deel kunt uitzetten of automatisch uitgaat bij bedraad gebruik, stopt ook het uitgezonden vermogen. Dat zul je dus in het manual moeten opzoeken.
escape