iPhone fotos staan door elkaar op de laptop, hoe kan ik die makkelijk sorteren?

Met mijn vorige laptop koppelde ik eens in de paar maanden mijn tel aan mijn laptop en dan kwam er een mapje foto’s van de vorige keer tot nu, keurig op volgorde. Nu heb ik een nieuwe laptop, en gaat het niet meer zo. Nu moet het via de cloud, of iTunes. Op de cloud staat alles prima op volgorde, eenmaal gedownload staan ze door elkaar. Nou heb ik op “sorteren” gedrukt en kan het op naam of datum of type. Maar dan nog staan ze verkeerd. Ik heb van de week van 1 jaartal alle foto’s genummerd om ze zo op volgorde te krijgen, dat heeft me een hele dag gekost, (exclusief de andere dingen die je tussendoor doet). Dat moet toch sneller kunnen, ik word er zo chagrijnig van, alsof ik niks beters te doen heb. Ik schoon ook af en toe mijn tel op, dus de volgorde van de foto’s van langer geleden weet ik niet meer precies. Nu zei me zusje dat je bij een iPhone een Apple laptop moet hebben, dat je dan dit probleem niet hebt, nou dat kan toch niet zo zijn dat het anders niet mogelijk is je foto’s op volgorde te krijgen?

2.4K

Antwoorden (1)

In de foto's gemaakt met een iPhone(en andere merken ook) zit een portie extra data, meta-data of EXIF data genoemd, met een EXIF reader kun je de datum en geografisch locatie zien, nu bestaan er programma's om de data in de foto als bestandsnaam te gebruiken in een batch(dus niet met de hand stuk voor stuk) Als je hierna zou sorteren dan heb je in ieder geval op orde wanneer de foto's zijn gemaakt. Zo'n tool staat in de bron, eerst even lezen, en dan even doen...