Als mijn laptop is gehackt, wat kan ik daar dan tegen doen?

De laatste tijd heeft een bepaald iemand meer informatie over mij dan dat die persoon ooit heeft kunnen krijgen, het enige waar ik die info deelde was op mijn computer (nog niet eens gedeeld online)
Nu hoorde ik ineens dat er een video afspeelde op m'n laptop terwijl ik hem niet gebruikte, slechts enkele seconden.
Dus ik opende m'n laptop en ineens waren er allerlei tabladden en bestanden geopend die ik zelf niet geopend had.
Het lukt me ook niet om te verbinden met m'n wifi (die is sws wel slecht) en via m'n hotspot van m'n telefoon ook niet. Dus ik weet niet of dit toeval is of niet.
Hoe groot is de kans dat iemand vanaf buitenaf in mijn laptop kan? Diegene die ik vermoed heeft gebruik van m'n laptop kunnen maken op momenten dat ik er zelf niet bij was.
En mocht dit het geval zijn, hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit verhaal klinkt alsof iemand van buitenaf jou laptop kan besturen. Daar zijn wel programma’s voor en omdat deze persoon toegang had tot jou laptop kan hij makkelijk iets geïnstalleerd hebben hiervoor. Er zijn veel punten die je, als het programmaatje goed verstopt is, moet nalopen om erachter te komen hoe het bij jou gebeurd en wat je er tegen kan doen. Bij de volgende link staan deze uitgebreid en duidelijk beschreven.

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-ontdek-je-of-iemand-in-je-pc-heeft-gesnuffeld/

Succes.