Hopelijk werkt dit: selecteer de tekst en tik vervolgens op 'Spreek uit'.
Hele scherm horen: veeg met twee vingers omlaag vanaf de bovenkant van het scherm. Met de regelaars die worden weergegeven, kun je het uitspreken pauzeren of de snelheid aanpassen.
.
Uitspreekfunctie instellen iPadOS 13
Tik op Instellingen.
Tik op Toegankelijkheid - Gesproken materiaal.
Tik op het schuifje achter ‘Spreek selectie uit’. Het balkje wordt groen.
Doe dit ook achter ‘Spreek scherm uit’.
Bepaal onder ‘Spreeksnelheid’ hoe snel de stem de tekst moet uitspreken. Het schuifje naar links betekent langzamer, naar rechts is sneller.

Uitspreekfunctie instellen op iOS 12
Tik op Instellingen > Algemeen.
Tik op Toegankelijkheid > Spraak.
Zie verder boven.
SimonV