Kan een hare schijf kapot zijn als de laptop wel nog aan de praat te krijgen is?

Een tijdje terug heb ik mijn laptop van een kleine hoogte (10 cm) laten vallen. Ik heb deze naar een kennis gebracht om te laten maken. Hij zei dat de laptop misschien niet te redden is maar de harde schijf in de meeste gevallen wel, oftewel: mijn bestanden zouden terug te halen zijn. Eindstand is dat hij mijn laptop wél aan de praat heeft gekregen, maar de harde echt kapot kapot was. Oké, als jij het zegt. Nu heb ik de laptop opgehaald en stonden er bij 'snelle toegang' bij de bestandjes zeg maar 3 vieze filmpjes, die denk ik bekeken zijn op mijn laptop via een externe harde schijf ofzo. Misschien maak ik mezelf gek, maar de gedachte dat hij misschien gelogen heeft over de zogenaamd kapotte harde schijf en nu mijn vakantiefoto's zit te bekijken (vrouw, 22) vind ik toch een beetje vies. Kan iemand mij vertellen of het kan dat de laptop te redden is maar de harde schijf helemaal kapoet? Groetjes

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Als je wel wat kunt zien start je laptop dus wel op kun je dan niet kijken naar je bestanden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja nadat die man hem had gemaakt deed hij het weer inderdaad.
ronron1212
4 jaar geleden
Maak dan direct een backup van je bestanden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat me er niet om dat ik de foto's niet meer heb, meer dat hij (mogelijk, dat weet ik niet) tussen mijn foto's zit te snuffelen. Mijn vraag is dan ook of het kan dat de laptop helemaal gerepareerd kon worden maar de harde schijf niet.
ronron1212
4 jaar geleden
Je harde schijf was dus niet stuk. Ja hij zal hebben zitten snuffelen.
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Waaruit haal je dat de harde schijf nooit stuk was?
Volgens mij volg je het verhaal niet helemaal.
Als een hardeschijf in een laptop stuk is door een val, en je zet er een nieuwe in, zet er weer Windows op, dan doet hij het weer prima.
Je bent dan wel je bestanden kwijt.
Dat de vrager een paar bestanden ziet staan in "snelle toegang" die niet werkelijk op de laptop staan maar waarschijnlijk van een externe HDD afgespeeld zijn doet daar weinig aan af.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN het is allemaal erg vaag vind ik
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je vinden.
In mijn optiek is het enige wat niet goed uit te leggen is, het vinden van de verwijzing van "vieze filmpjes" die waarschijnlijk afgespeeld zijn vanaf een ander medium. Behalve dat is het verhaal volledig consistent.
-Een laptop werkt niet meer als de HDD onleesbaar is geworden/kapot is.
-Een HDD kan kapot gaan van een val.
-Als je dan een nieuwe HDD inbouwt (en Windows er opnieuw opzet) werkt de laptop weer
-Als de HDD kapot/onleesbaar is, zijn je foto's weg.
-Als kennis dan porno kijkt op die laptop vanaf een externe-HDD, verschijnen de verwijzingen naar die bestanden in "recente bestanden"
Dat laatste is ontzettend dom, maar geeft verder geen aanwijzing dat deze de hele boel bijelkaar liegt over het kapot zijn van HDD. De eerste opmerking was wellicht wat voorbarig en heeft vrager op het verkeerde been gezet:
"Hij zei dat de laptop misschien niet te redden is... terug te halen zijn."
Kapotte HDD(verlies foto's) was juist een relevante optie in mijn ogen.

Antwoorden (1)

Ja, een hardeschijf (HDD)is inderdaad een onderdeel wat kapot kan zijn, en zeker een val kan een mechanische hdd beschadigen. Wat een kwestie is van een nieuwe erin zetten, Windows opnieuw installeren en je kan weer verder. Behalve dan dat je inderdaad kan fluiten naar je foto's en persoonlijke bestanden als je daar geen back-up van had.

Het idee dat hij gelogen heeft en nu een werkende harde schijf achterhoudt is in mijn ogen vergezocht. Ik los voor mensen weleens vergelijkbare problemen op, en als ik de mogelijkheid heb om (vakantie)foto's te redden (of weet ik welke persoonlijke bestanden) zal ik dat altijd doen of pogen. Daarnaast, als de HDD zou werken en zijn doel was jouw kiekjes te bekijken had hij ook wel een kopietje kunnen maken, en daarnaast met de eer kunnen strijken dat hij je bestanden/HDD gered heeft, de bestanden meegeven en als nog door je foto's heen kunnen kijken.

Dat er wellicht filmpjes bekeken vanaf jouw laptop is inderdaad een wat onhandige actie, maar het verdere verhaal is wel logisch.

Laptop valt > HDD kapot > nieuwe HDD > werkende laptop > bestanden kwijt.

Wat je natuurlijk altijd zou kunnen doen is even de oude HDD terugvragen. Er zijn ook bedrijven die de data van kapot gewaande HDD's toch weer terug kunnen vinden. Wel voor een behoorlijke prijs overigens.
===
"Kan iemand mij vertellen of het kan dat de laptop te redden is maar de harde schijf helemaal kapoet?"
Ja dat is een volledig logisch verhaal. Hoewel "helemaal" kapot eigenlijk niet snel door een kennis die wat verstand van PC's heeft vast te stellen is.

Wil je echt zeker zijn dat je HDD volledig onleesbaar is, zal je dus naar een dergelijk bedrijf moeten:
https://www.stellar.nl/prijzen.htm?gclid=Cj0KCQjwu6fzBRC6ARIsAJUwa2TA3mOdmDSGpgcTCpEnR3hYo-AiVI9X6X30Q6Omoi0LC7TwGuuEroUaAuuvEALw_wcB
Toegevoegd op 12 maart 2020 15:19: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt!!
"Het idee dat hij gelogen heeft en nu een werkende harde schijf achterhoudt is in mijn ogen vergezocht": Is ook zo. Ik ga hem nog even vragen hoe het kan dat die rare titels tussen mijn recente bestanden staan.
LeonardN
4 jaar geleden
En vraag gewoon de kapotte harde schijf terug. Als hij die nog niet weggegooid heeft.