Hackt de overheid computers van verdachte personen?

Vroeger nam de politie wel eens computers in beslag om uit te zoeken of er strafbare feiten vast te stellen waren (zoals het bezit van kinderporno bijvoorbeeld).
Maar sinds iedereen wel aangesloten zit op het internet, is het mijns inziens toch veel makkelijker om iemands computer binnen te dringen zonder dat die persoon daar weet van heeft, en heeft de overheid ook het recht om dat te doen in geval van verdenking van strafbare feiten (lijkt mij toch, en een overheid hoeft volgens mij niet per sé toestemming te vragen daarom: ze vragen toch ook niet de toestemming om de computer mee te mogen nemen voor onderzoek, dus waarom zouden ze dan de toestemming moeten vragen om eventjes via de digitale weg een inkijkje te nemen in iemands files?).
Dus vandaar de vraag, of de overheid (in het algemeen) zoiets doet.
Bijkomende vraag is of je als individu kunt navragen of dat bij jou is gebeurd, als je op je beurt de overheid ervan verdenkt dat bij jou te hebben gedaan, of hoeft de overheid je daar geen eerlijk antwoord op te geven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dit gebeurt incidenteel.
De Nederlandse politie mag sinds vorig jaar computers, servers en smartphones hacken om bewijs voor criminele activiteiten te verzamelen. Het gaat hierbij niet alleen om het verzamelen en kopiëren van data op deze apparaten, maar ook om het aftappen van communicatie en het ontoegankelijk maken van data. De wet Computercriminaliteit III is goedgekeurd ondanks alle kritiek die is geuit door privacyvoorvechters en verschillende politici. Deze wet geeft de Nederlandse politie de bevoegdheid mensen te hacken die verdacht worden van zware misdrijven waar een gevangenisstraf van minimaal vier jaar cel op staat.
Gelukkig is het nog wel zo dat er eerst een verzoek moet worden ingediend bij de rechter-commissaris voordat er daadwerkelijk tot hacken wordt overgegaan. De bevoegdheid wordt getoetst op subsidiariteit, proportionaliteit en hoe dringend het opsporingsbelang is.
Hoewel hacken nu officieel onder voorwaarden toegestaan is, bevestigde de Raad van Hoofdcommissarissen in 2008 al dat er regelmatig gehackt werd: "We moeten kijken welke opsporingsmethode past bij de steeds verder voortschrijdende technologie. Dit valt daaronder.”
SimonV