Nee, er is eigenlijk geen verschil.
Met AdBlock kun je een element van een webpagina blokkeren (Een video bijvoorbeeld). Dat kan met Adblock Plus niet.
Daarnaast heeft AdBlock meer geavanceerde filter- en whitelisting-mogelijkheden.
Bij gebruik van meerdere tabs wordt je browser echter wat minder snel.
In grote lijnen is er echter geen wezenlijk verschil.

Adblock Plus was er eerder dan AdBlock. Aanvankelijk was deze adblocker alleen voor Firefox beschikbaar. AdBlock werd later bedacht en geprogrammeerd door de jonge software engineer Michael Gundlach. Het begon ooit als Chrome extensie, maar is inmiddels ook beschikbaar voor andere browsers.
SimonV