Hoe kun je de schaduw bij vertikale filmpjes verwijderen?

Links en rechts is er een vage kopie van het origineel.
Zie bijvoorbeeld https://www.dumpert.nl/mediabase/7742439/58715472/een_zomerse_strand_compilatie_dumperttags.html

Picture for question
2.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dat wordt gedaan door bewerkings software.
Handiger is het om mobiel tijdens filmen in stand van beeldscherm waarop het later wordt weergegeven te draaien, over dwars dus.
janjan
4 jaar geleden
Ja, dat snap ik dat het bewerkt moet worden met software. Dat was nu net mijn vraag.
TurfGraver
4 jaar geleden
Het IS bewerkt met software (deze heeft dat vage beeld erbij geplaatst om beeld te vullen).
Waarmee zou u het willen vullen?
janjan
4 jaar geleden
Ik wil het niet vullen maar de schaduwen aan de zijkant wegknippen zodat er weer een normaal verticaal formaat ontstaat.
TurfGraver
4 jaar geleden
Dat zal van beeldformaat waarop het wordt weergegeven afhangen.
Beeld 90° draaien kan ook (maar kijkt lastig).
LeonardN
4 jaar geleden
@TG Ik denk dat je de vrager niet snapt. Die irriteert zich dood (net als ik) aan die toegevoegde videobalken links en rechts.
Zoals dat is toegevoegd, zo kan je dat ook weer weghalen (croppen).

Het beste antwoord

Dat kan in bijna elk fatsoenlijk videobewerkingsprogramma door de zijkanten van de video te croppen.

Hier een filmpje hoe men onder en boven cropt (om een bioscoopfilmeffect te creeeren), exact hetzelfde kan je doen met links rechts.
https://www.youtube.com/watch?v=eYNaj-DPseQ
===
Dat is dus met Adobe Premiere Pro

Hier een voor het gratis programma Davinci Resolve
https://www.youtube.com/watch?v=PgM9VwJM_hA
Daar berekent je dus het aantal pixels wat je in beeld wil hebben.
===
Wat je nu snap ik bedoelt is eigenlijk nog iets anders je wil dus van 16:9 naar 9:16. En dus het werkelijke formaat van de video aanpassen.
(Dus geen zwart over het wazige, maar het wazige eraf zodat je een ander formaat overhoudt)

Dat kan ook en wordt hier uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=211&v=17qWpJG3Cxk
===
Hier een paar simpele goedkope oplossing op software gebied:

https://lightmv.com/9-16-video-editor.html
(wederom met uitleg per stuk software)
===
De afbeelding laat de twee mogelijkheden zien.
1. Wat jij wil dus van 16:9>9:16
2. Wat ik eerst dacht aspect ratio behouden zowel van formaat video als formaat werkelijke frame (16:9>16:9), maar dan het vage beeld overschreven met zwart.
Toegevoegd op 30 augustus 2019 15:10: tekst
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
janjan
4 jaar geleden
Dat is dus nog niet zo eenvoudig. Ik had gedacht dat daar iets simpels voor zou bestaan.
SimonV
4 jaar geleden
Plus. Gaat toch minder makkelijk dan een fotootje. ;-)
TurfGraver
4 jaar geleden
Ben benieuwd wat er over blijft van een met mobiel verticaal gefilmd filmpje als je hiervan een beeldvullend 16:9 maakt.
LeonardN
4 jaar geleden
@turfgraver En nog steeds snap je het niet :D De vrager wil dit als eindresultaat: https://i.ibb.co/xfJb6BZ/g76yey9wba9q.jpg Dus zoals het was, zonder de bewerking...
TurfGraver
4 jaar geleden
Dus zwart i.p.v. vaag beeld.
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, dat vage bewegende beeld is enorm storend. Dat iemand de fout maakt om portret te filmen is al erg genoeg, maar dat er dan van dat misselijkmakende bewegende beeld bij wordt toegevoegd is pas echt irritant.
TurfGraver
4 jaar geleden
Juist. Zie reactie 3.
LeonardN
4 jaar geleden
reactie 3 heeft het over beeldvullend 16:9
De foto die ik laat zien is niet beeldvullend, heeft juist enorme zwarte balken aan de zijkant.
Daarvoor zou je of moeten stretchen
OF een uitsnede maken in het verticale filmpje (en dat dan over het hele beeld vullen)
Dan zou er inderdaad weinig van overblijven. Er blijft nu precies zoveel relevante beeldinformatie over als er eerst was. Eigenlijk eindig je gewoon met het originele filmpje. Maar ik denk dat we elkaar niet begrijpen ofzo. Wat ik overigens gedaan heb is de 16:9 aspect ratio behouden.
Maar je zou ook denk wel een 9:16 video ervan kunnen maken, dus zonder balken aan de zijkant.
Kan je hem wellicht weer gewoon op een telefoon bekijken in portretmodus.
janjan
4 jaar geleden
LeonardN, jij snap het precies. Gewoon verticaal zoals het was om de video beeldvullend te krijgen als ik het scherm draai.
Je antwoord het beste (er is geen andere) maar ik zal eens zoeken in de grote grabbelton van android of windows store. (aan apple doe ik niet)
LeonardN
4 jaar geleden
Dan heb ik je nog niet zuiver begrepen.
Ik heb denk ik een methode aangevoerd, waarbij je het wazige zwart maakt.
Wat jij dan eigenlijk wil is het videoformaat aanpassen. Dus van 16:9 snijden naar 9:16
(dus de tweede optie in mijn reactie hiervoor. Dat legt dit filmpje uit (weer in Premiere Pro)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=211&v=17qWpJG3Cxk