wat is het verschil tussen een operator en een provider?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
Amadea
4 jaar geleden
Zo'n beetje hetzelfde verschil als tussen een uitvoerder en een tussenpersoon.
TurfGraver
4 jaar geleden
Operator is bediener.
Provider is leverancier.
LeonardN
4 jaar geleden
Deze constructie zie je vaker terug.
Mobiele netwerk providers zijn er zat, maar er zijn er maar een paar die de achterliggende techniek verzorgen.
In Nederland heb je alleen maar Tele2, KPN, T-Mobile en Vodafone (de zgn Mobile Network Operators) die de netwerken verzorgen.
Andere bedrijven (MVNO's) bieden hun diensten aan, maar die lopen dus allemaal over de netwerken van de eerder genoemden. https://www.simonlyradar.nl/faq/van-welk-netwerk-maken-sim-only-providers-gebruik/

Antwoorden (2)

(Gezien de context bedoel je denk ik het onderstaande, het woord glasvezel kan je ook voor een andere techniek nemen als kabel of DSL).
Wat is het verschil tussen een operator en een glasvezel provider?

Een operator is een glasvezel aannemersbedrijf dat zoveel mogelijk woningen in Nederland wil voorzien van glasvezel. Zij maken deze woningen ‘glasvezel klaar’ d.m.v. de glasvezel kabel. Wanneer u een provider kiest voor uw diensten, ‘huurt’ deze provider als het ware een stukje van de glasvezel kabel, namelijk het stukje naar uw woning. Het verschil is dus eigenlijk dat de operator de benodigdheden (glasvezelkabel, >FTU) aansluit en dat de glasvezel provider zijn diensten(televisie, internet, bellen) hierover aanbiedt.
===
In Nederland is Reggefiber de grootste glasvezeloperator (de aanlegger/beheerder van glasvezel), maar je kunt geen abonnement bij ze afnemen. Dat kan dan bij allerlei providers.
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/glasvezel.

Het is dus vergelijkbaar met ProRail(beheer spoor) en de NS(dienst).
===
Als eindgebruiker (consument) heb je eigenlijk alleen te maken met de provider(ISP). De provider regelt zijn zaken met de operator, maar in bepaalde gevallen zijn provider en operator een en dezelfde. KPN kan je zien als beide. Ze hebben het DSL netwerk in beheer EN verkopen jou een abonnement.
===
https://reggefiber.glasvezel-vergelijken.nl/veel-gestelde-vragen/wat-is-een-glasvezel-operator
Wat is een glasvezel operator?
Een glasvezel operator is de beheerder van de actieve apparatuur in de wijk centrale. Dit maakt het mogelijk voor providers om diensten te leveren.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
In het dagelijks leven is een operator iemand die een apparaat of een installatie bedient. Een bedrijf gespecialiseerd in grond werk legt de kabel in de grond
@LeonardN
LeonardN
4 jaar geleden
Woorden kunnen meerdere betekenissen hebben. Bij operator denk ik ook eerder aan iemand die een apparaat of installatie bedient. In deze context echter (computers en internet en icm met providere) wijst alles erop dat met operator bedoelt wordt diegene die de bekabeling regels (of hier de vezel). De officiële naam van Reggefiber IS zelfs Reggefiber Operator BV
https://drimble.nl/bedrijf/amersfoort/19388764/reggefiber-operator-bv.html https://en.wikipedia.org/wiki/KPN#History (in de eerste zin operator).
Een provider is de leverancier dus een bedrijf dat iets levert bijvoorbeeld je tv en internet verbinding. Een operator zou bij zo een bedrijf kunnen werken en de techniek kunnen aansturen of aanpassen.