hoe kom ik van een scam en fraudulente-emails email lijst af?

sinds een paar jaar blijkt een van mijn emailadressen
op een scam email-lijst te staan. Hoe dit precies is gebeurd is me
onduidelijk, alleen ik krijg nu wekelijks wel tot 10+ emails die
fraudulent zijn virussen bevatten of regelrechte scams zijn,
zoals emails van de Rabobank, de ABN amro,, SNS Banken
allemaal mails die me te melden hebben dat of de rekening vervalt
of er moet een apparaat geactiveerd worden, de e-betaalmethode vervalt,
creditcards blijken ongeldig, moeten geactiveerd worden, of vervallen.
zelfs mails van (blijkbaar) willekeurige mensen uit rare landen
die ploteseling miljoenen ter beschikking hebben, als ik maar reageer
op een van de links in de email, of het bijgevoegde bestand opstart of open.
Nu zijn alle links in deze emails al verdacht ik bedoel geen enkele link
gaat gewoon naar bv de site van een bank altijd rare dingen zoals
http://kpn.mailingse.co/23rdeg3.html (bestaat niet, maar zoiets ongeveer)
Hoe kom ik hiervan af. Het lijken wel achterlijken,
dit gaat al jaren en jaren zo, en natuurlijk snapt iedere internet criminieel
wel dat niemand er nog ooit op gaat reageren, of op een van die links
gaat klikken. Wat er bij deze mens(en) omgaat in het koppie weet ik niet
alleen dit wordt na verloop van tijd vry kinderlijk.
Kijk ik hinder me er ook niet eens zo aan, hier is alleen iemand of meerdere
die een compleet verkeerde indruk op mij maakt zo. (ik verwijder de emails
gewoon of stuur ze door naar fraudehelpdesk.nl , meer niet)

Ritsuka
4 jaar geleden
Ik heb gewoon een berichtenfilter ingesteld waardoor ze automatisch de prullenbak in gaan.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik kan geen berichten filter instellen omdat,
het elke week weer nieuwe/andere email adressen
zijn als afzender, nooit een meerdere malen.
en de mails zien er genuine uit alsof ze bv van
ics creditcards of een of andere bank komen.
altijd bijna met de melding dat iets gebeurd met een creditcard
of account en dat gelijk er geverifieerd moet worden
door op een link te klikken of een bestand te openen (pdf bv)
de links daarentegen als ik ze onder in scherm bekijk als ik de muiscursor
erover hover dan zie ik dat die nooit genuine kunnen zijn
zoals al eerder beschreven, heel rare adressen die nooit van bv
die bank of creditcard maatschappij kunnen zijn.
Een berichtenfilter kan ik hier niet op instellen. ik sta alleen versteld van het lage verstand van zulke criminelen,
ik denk dat je zo een email scam of derg. maar EEN keer (1 X) probeert
(in de zin van zenden) naar e-e-n email adres. daarna heeft de ontvanger
het heus wel door, en die let dan beter/goed op. -Maar dit gaat al jaren zo ..
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik weet niet welk mailprogramma je gebruikt, maar ik kan in Thunderbird ook een berichtenfilter instellen met steekwoorden. Als een bericht woorden als sex, creditcard, viagra, of de naam van een bank die niet van mij is bevat, dan gaan ze naar de prullenbak.
Op afzender werkt inderdaad niet, omdat dit telkens wijzigt.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik wil ook weer niet dat er mogelijk belangrijke email in de tashbin
terecht komt of perongeluk verwijderd wordt, of dat ik het niet zie in de inbox.,
dat is het probleem als ik het filter op creditcard, weet ik niet of er toch
belangrijke email tussenzit die ook verdwijnt met het spam filter.
ik zal toch hoe dan ook alle mail even moeten doorlezen voor de zekerheid
dat is het probleem met automatische filters, kijk op een email adres
dat niet echt veel mail krijgt waarvia ik geen belangrijke dingen doe
is het anders dan kan zo een mail filter gewoon aan staan .....

Antwoorden (2)

Ga naar de site van Fraudehelpdesk.
Deze helpdesk verzamelt o.a. gegevens over valse emails (fraudulent, spam, phishing). Zij doen er alles aan om de afzenders te achterhalen en te stoppen. En mijn eigen ervaring is, dat het behoorlijk effectief is. Meestal stopt na een paar dagen de stroom aan valse mails voor een groot deel of soms zelfs helemaal.
Je kunt de valse emails, die jij ontvangt, naar het doorsturen. De manier, waarop je dat kunt doen, verschilt per emailprogramma. Maar op de site van de fraudehelpdesk staat voor de meest gebruikte emailprogramma's hoe je dit kunt doen.
4 jaar geleden
SingingCoyote13
4 jaar geleden
doe ik al, al sinds 2013 of 2014 stuur ik bijna alles gewoon
door naar valse-email@fraudehelpdesk.nl of valse-email@rabobank.nl of @kpn etc., alleen er gebeurd niks, de mails blijven gewoon komen,..
In principe kom je nooit van zo'n lijst af; die lijsten worden onderling verkocht of gekopieerd door criminelen, en natuurlijk hebben ze er geen baat bij om verzoeken in te willigen ter verwijdering (ze houden zich toch al niet aan de wet). Zelfs al lijkt het dat je je af kunt melden, doe het dan vooral niet, want dan krijgen ze nog bevestiging ook dat email aan dat adres gelezen wordt.

Email-filtering (en blokkering) is het enige dat je kunt doen, maar daarmee kom je niet van die lijsten af.
gvrox