Hoe werkt domeinnaam registratie?

Dan bedoel ik niet, ga naar een service daarvoor.
Maar hoe doen hun dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Antoni
5 jaar geleden
Kijk eens op de website van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/domeinnaam-registreren.

Antwoorden (1)

Als je een domeinnaam registreert komt die naam met je IP-adres op de harde schijf van een aan computer te staan. Deze computer wordt gebruikt als Domain Name Server (DNS).
Als een browser bijvoorbeeld met google.nl contact wil maken, dan vraagt hij eerst aan een domain name server (met een bekend IP) waar google.nl uithangt. De DNS kijkt dan in zin lijstje of hij google.nl kan vinden, en zoja stuurt hij het IP-adres terug naar de webserver. Die kan dan vervolgens naar dat IP-adres vragen om de default pagina (of naar de pagina die na google.nl opgegeven is).
Er kunnen meerdere DNS computers zijn. Als de eerste het niet kan vinden kan die bij andere DNS servers de aanvraag neerleggen.
Se browser miet dus altijd een IP-adres hebben om een internet pagina op te vragen.