Wat is het verschil tussen printinkt zwart en fotozwart?

De prijs is gelijk, maar wat moet ik me voorstellen bij deze keuze?

2.8K
Amadea
5 jaar geleden
Ik kan me zo voorstellen dat fotozwart glimmender zal zijn.
Inekez1
5 jaar geleden
@Amadea, precies andersom dus. Fotozwart is juist minder zwart en minder glimmend.

Antwoorden (1)

Gewone zwarte inkt is op basis van zwart pigmentpoeder. Als de zwarte inkt opdroogt, blijft het zwarte pigment zichtbaar met een groot contrast tussen het geprinte en ongeprinte deel van het papier. Dat is handig voor tekst, omdat het hoge contrast de tekst duidelijker leesbaar maakt.

Voor foto's is dat juist niet mooi. In schaduwen wil je dat de kleuren geleidelijk overlopen en niet dat er onder invloed van lichtval te zien is waar er met zwart is geprint en waar met andere kleuren.

Kleureninkt zoals magenta, geel en cyaan zijn niet op basis van pigment, maar bestaan uit een door-en-door gekleurde vloeistof die bij opdrogen enigszins transparant blijft. Daardoor kunnen kleuren mooi in elkaar overlopen en kunnen verschillende kleuren over elkaar heen worden geprint om de kleuren te mengen.

Fotozwart is eigenlijk heel donkergrijs en is dezelfde transparante inkt als de kleureninkten. Er kunnen dus mooie overgangen en subtiele schaduwen mee worden geprint.

Overigens is fotozwart duurder dan gewone zwart. Soms zijn de cartridges wel even duur, maar zit er bij de gewone zwarte pigmentinkt twee keer zoveel inkt in. Per ml inkt is gewoon zwart dus veel goedkoper.

Tekst printen met fotozwart is niet aan te raden. Het resultaat is minder strak en de inkt is duurder. Andersom is het voor foto's dus mooier om speciale fotozwart te gebruiken. In sommige printers kun je beide cartridges tegelijk plaatsen (naast de kleuren) en soms moet je de ene zwart wisselen voor de andere zwart als je tekst of foto's wil printen. Check of je printerinstellingen automatisch zien welke cartridge er in zit, of dat je dat zelf moet selecteren voor het beste resultaat.