Als je gehacked bent op je instagram, kan je dan aangifte doen als je weet wie de dader is?

Als je van instagram een mailtje hebt gekregen dat een ander apparaat heeft ingelogged op je account en dit het apparaat van je ex blijkt te zijn (vrijwel zeker), wat geen toeval is, kan je dan aangifte doen als deze hacker verder geen dingen op je account geplaatst heeft/gedaan heeft? Puur voor het inbreken zegmaar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hacken is een groot woord in deze.
Zou gewoon ww aanpassen. :)
Amadea
5 jaar geleden
Het slimst wijzig je ogenblikkelijk je wachtwoord in iets dat je ex niet raden kan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En daarna? neemt de politie iets als dit serieus en staan hier straffen op?
TurfGraver
5 jaar geleden
Er zal eerst onderzocht moeten worden van wie dat apparaat is. Dan of er bewust (heb jij er zelf ooit op dat apparaat ingelogd?) gebruik van gemaakt is.
Om vervolgens er niks mee te doen.
Wat denk je zelf? Zullen ze daar prio aan geven? Los van de vraag of er iets strafbaars is gedaan en door wie.
LeonardN
5 jaar geleden
Inloggen kan zelfs onbedoeld gebeurd zijn op die manier. De politie zal daar weinig mee doen lijkt me.
Ritsuka
5 jaar geleden
Let als eerste op of het mailtje wel echt is
TurfGraver
5 jaar geleden
En als dat niet zo is Ritsuka?
Mailtje is informatief, wordt niet gevraagd om op een link o.i.d. te klikken.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt hier zeker aangifte van doen. Dit is hacken en dit valt onder computervredebreuk. Hierop staat een maximale gevangenisstraf van 2 jaar of een geldboete van maximaal E 20.750,-

In de praktijk zal de politie hier waarschijnlijk niks mee doen, gezien de grote achterstand die ze hebben bij het verwerken van aangiften.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Wie zegt dat de gebruiker niet gewoon instagram opstarten en dat login gegevens van slachtoffer er nog in stonden.
Denk dat "het voor de potentiële dader wel kenbaar moet zijn dat hij zich op verboden terrein gaat begeven." heel moeilijk aantoonbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is dat niet alleen zo als de hacker ook daadwerkelijk misbruik heeft gemaakt van mijn account/dingen aangepast heeft?