Laptop heb ik voor school via school gekocht maar nu moet ik m jailbreaken hoe doe ik dat?

Laptop aan allerlei kanten versleuteld fb of twitter, spellen, Netflix enz enz kan ik nu niet gebruiken heb al een paar keer de maatschappij gemaild over hoe of wat maar ik krijg niks terug. Wat kan ik zelf doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Welk model/systeem is het? Een Chromebook een Windowslaptop?
TurfGraver
5 jaar geleden
Denk niet dat dat de bedoeling is.
Kijk eens bij de voorwaarden van aankoop via school.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Laptop via school gekocht, kan zijn dat er speciale voorwaarden aan verbonden zijn. Misschien hoofdzakelijk bedoeld voor de studie. Kan gedeeld eigenaarschap zijn.
Als de laptop via school gekocht is, zou het kunnen zijn dat deze deels eigendom van de school is en dan mogen ze wel regels voor gebruik opleggen.
Kijk eens in het schoolreglement/regels voor internetgebruik/regels voor laptop gekocht voor schoolgebruik.
Jilbreaken? Die maatschappij gaat het jouw in geen geval vertellen. En als het goed is, hier op GoeieVraag ook niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
wendy1974, althans niet openlijk
LeonardN
5 jaar geleden
Zodra het niet tegen nationale wetgeving is of de regels van GV (zou ook even niet zien waarom) en ik zou kunnen vinden hoe, zou ik het uitleggen.
Amadea
5 jaar geleden
Van een willekeurige school vond ik op internet het volgende protocol (en ik vermoed dat iets dergelijks op de meeste scholen van toepassing zal zijn):
- Op alle locaties van de onderwijsinstelling gebruik je je tablet, mobieltje, laptop of computer
alleen voor onderwijsdoeleinden. Ieder gebruik in strijd met het doel van deze code is niet toegestaan.
- Het is niet toegestaan om informatie waartoe je via internet toegang hebt verkregen opzettelijk zonder toestemming te veranderen of te vernietigen. Jailbreaken en het installeren van illegale software behoort daar tevens toe. Medewerkers van systeembeheer mogen jouw ICT activiteiten controleren als zij vermoeden dat je de regels overtreedt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+++ @ Amadea
LeonardN
5 jaar geleden
Heb een mooie oplossing gevonden die zelfs rekening houdt met de bezwaren hier genoemd. Enige nadeel is dat je dan wel Linux draait.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik vind het wel raar, want zoals de vraag nu gesteld is, lijkt het alsof Facebook, Twitter, Netflix etc. etc. Helemaal niet werkt, ook thuis niet, en dat vind ik niet kunnen. School bepaalt niet wat jij in je vrije tijd doet, ook niet op een via school gekochte laptop. En daarom kocht ik nooit die rotzooi van/via school. Ik bepaal wat ik met mijn spullen doe. Op school is er systeembeheer om het netwerk dicht te spijkeren, dat hoeft niet via mijn laptop.
LeonardN
5 jaar geleden
Tegenwoordig zijn leerlingen soms verplicht een door de school bepaalde laptop aan te schaffen. Die dan gelockt wordt tot je van de school afgaat. Waarom dit zo gedaan wordt is me niet duidelijk.

Antwoorden (1)

Als het een Windowslaptop is een van de simpelste methodes het gebruik van een Linux Live-CD (of USB-stick). Die downloadt je op een andere PC en maakt het medium klaar. Als je de DVD gebrand hebt of de stick gereed gemaakt, start je je laptop op en zorg je dat je in het BIOS komt (als deze niet beveiligd is), daarna zorg je dat laptop start van de Linux Live CD/USB. Niet installeren en als je dan klaar bent en de CD of USB stick eruit trekt en weer opnieuw opstart is het mooie dat er niets verandert is aan je laptop. Deze start op alsof er nooit wat gebeurd is. Mooie is dat je zo waarschijnlijk ook niet de regels overtreedt die je school heeft opgelegd.
---
Probeer het uit: de live-CD
Neem geen risico

Door een live-CD te gebruiken, kun je GNU/Linux gebruiken zonder iets te hoeven installeren. Op die manier kun je de software zonder risico proberen, en zelf zien wat GNU/Linux is.

Met een live-CD draait GNU/Linux volledig op de cd-rom (zonder de harde schijf te gebruiken). Je kunt alle standaardprogramma's starten, documenten bewerken en op het internet surfen.

Doordat een live-CD alleen een trial-versie is, is deze wat langzaam (opstarten duurt circa vijf minuten en programma's starten wat langzamer). Als je besluit GNU/Linux te installeren, dan wordt je systeem veel sneller.

Wat je nodig hebt
Om een live-CD te proberen moet je wat nieuwsgierig zijn en vijftien minuten tijd hebben, maar er is geen speciale kennis voor nodig. Als je met Windows overweg kunt, dan zal dit geen probleem zijn.
Toegevoegd op 10 december 2018 23:23: bron, tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik ga dat zeker proberen. Hier kan ik wel iets mee hoop ik. Sorry
Voor mijn late reactie trouwens
Groetjes Wendy