Mag je screenshots van een sneaker gebruiken voor het herverkopen hiervan?

Bij het doorverkopen van sneakers worden vaak screenshots van de schoen van de website van grote merken gebruikt. Deze screenshots worden vervolgens gebruikt als afbeelding bij de advertentie. Mag dit wel op basis van het auteursrecht?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Officieel niet, maar ik heb er nog niet van gehoord dat een merk zich druk heeft gemaakt over het delen van hun productsfoto (zolang het gaat om hun product), zeker niet bij consumenten die tweedehands wat verkopen. Zelf een foto maken is natuurlijk netter, vooral ook omdat het de koper een beter beeld geeft van de staat waarin het verkocht wordt.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Een foto is altijd intellectueel eigendom van de maker. Bij iedere foto krijg je te maken met het auteursrecht. Webshops die foto’s van een merk gebruiken, hebben deze doorgaans van de leverancier gekregen of toestemming voor plaatsing gehad.

Het opnemen van een hyperlink naar een website met foto’s of ander auteursrechtelijk beschermd materiaal is in beginsel wel toegestaan. Het beschermde werk wordt dan immers niet verveelvoudigd.
SimonV