waarom wordt ik zo vaak gebeld namens microsoft dat er iets met mijn computer is?

en dan ook nog door slecht engels sprekende mensen? en hoe kom ik eraf ...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Nummer blokkeren
TurfGraver
5 jaar geleden
Ik zelf vind het een sport om ze zolang mogelijk aan de lijn te houden (kunnen ze een ander niet oplichten).
Maar als je daar geen zin in hebt, ophangen.
Antoni
5 jaar geleden
Sommigen gebruiken een voetbalfluitje om daarmee de bellers/oplichters af te schrikken. Zij fluiten keihard in de hoorn bij zo'n beller/oplichter en verbreken daarna de verbinding. Volgens hen is dat heel effectief, zo las ik op deze website bij antwoorden op vergelijkbare vragen.
SimonV
5 jaar geleden
Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/software/vraag/356727/neptelefoontjes-microsoft/
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/virussen-phishing-malware/vraag/622240/microsoft-scam/
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/veiligheid/vraag/377930/gebeld-engelsprekende-man-zegt-computer/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Speel het spelletje zolang mogelijk mee en probeer als een onnozele zoveel mogelijk tijd te rekken en die gasten zo een flinke telefoonrekening te bezorgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
1x opgenomen, en misschien zelfs ongemerkt in hun verhaaltje getrapt en je staat op hun lijst.
Die lijst, daar kom je niet meer vanaf. Een ander nummer nemen is de enige oplossing (voor zolang als dat duurt)
SentWierda
5 jaar geleden
Die 'Microsoftmevrouw' belt vanuit India en aan het eind van het riedeltje zegt zij: 'Are you okay?'
Zeg als antwoord uitsluitend:'Are you okay?'
Dan steekt zij een lang verhaal af en zij zegt aan het eind: 'Are you okay?'
Zeg dan: 'Are you okay? Bye-bye!' En hang op.

Antwoorden (1)

Dat is phishing. Kennelijk trappen er nog steeds mensen in en loont het die mensen in Aziatische of Afrikaanse landen om telefoonnummers te blijven proberen. Want ze hopen dat jij hen het beheer over jouw computer geeft. En daar moet je dus nooit op ingaan, want dat kan je duur komen te staan!

Mogelijk ben jij relatief vaak thuis en word je daarom zo vaak gebeld. Dat is moeilijk te voorkómen. Als ze mij een keer treffen reageer ik gelijk in het Nederlands dat ik daar niet intrap en leg de hoorn weer op de haak.
Amadea
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus!
Hoezo die min.
gvrox
5 jaar geleden
@reddie de min is niet van mij, maar ik vind "vaak thuis zijn" ook niet een overtuigende uitleg - het verhoogt wel de kans dat er gesproken wordt met de oplichter natuurlijk, maar het feit of je thuis bent of niet beinvloedt het aantal keren dat je gebeld wordt niet. Mogelijk zijn er lijsten met telefoonnummers in omloop die online gevonden zijn (bijvoorbeeld op een forum, in een advertentie, e.d.), en word je vaker gebeld als je daar op staat. Geen idee of dat zo is, maar dat zou meer een verklaring kunnen zijn.
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij draaien ze gewoon nummers in numerieke volgorde. Mijn telefoonnummer staat namelijk in geen enkel telefoonboek en is dus ook niet online te vinden.
gvrox
5 jaar geleden
@amadea ik denk ook dat het op zo'n manier gaat, maar dan zou iedereen ongeveer evenveel gebeld moeten worden. Volgens mij heb ik nog nooit zo'n telefoontje gehad, dus als iemand anders juist vaak gebeld wordt, dan is dat wel vreemd. Misschien een combinatie van lukraak bellen en gebruik maken van een lijst ?