Kan je een deel van je harde schijf klonen, en overzetten naar een SSD?

Ik zou graag een SSD in mijn laptop doen (windows) om hem sneller te maken door middel van een caddy. Ik heb alleen het probleem dat mijn harde schijf op dit moment bijna vol zit (900GB), en ik niet bereid ben om een SSD van 1TB te gaan kopen (beetje duur). Is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen windows naar een SSD te klonen, en hoe gaat dat in zijn werking?.

P.S. een vriend van mij zei dat als ik een caddy (dit bedoel ik ( https://www.bol.com/nl/p/orico-sata-hdd-ssd-caddy-voor-laptop-notebook-cd-dvd-bay-voor-9-5mm-optical-bay/9200000066369410/ )) in mijn laptop zet, ik eigenlijk mijn HDD in die caddy zou moet zetten, en de SSD op de plek van de HDD nu zit. Dit omdat dat zogenaamd sneller is. Iemand die weet of dit waar is, en of dit handig is om te doen (vanwege het feit dat HDD's niet zo goed tegen stoten kunnen)?
Moet ik trouwens nog ergens op letten qua snelheid, of is een caddy alleen een houder? (ik zou me voor kunnen stellen dat er wat elektronica in zit, waardoor de ene caddy sneller is dan de ander)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Wat je moet doen is het volgende: Kopier de data (foto film etc) naar een ander harddisk of pc.
Tot de gebruikte capaciteit op de ssd past. Daarna kan je clonen van huidige harddisk naar ssd.
Die caddy is niet nodig, wel is het handig om een harddisk case of iig verloop kabel van je oude harddisk, naar usb aansluiting te kopen, die heb je trouwens ook nodig om te clonen.