hoe kan ik meer ruimte maken op deze cd schijf?

ik heb een Phillips 700MB CD-R schijf (zie foto's). mijn vraag is hoe ik meer ruimte beschikbaar kan maken. want het probleem is namelijk wanneer ik dubbelklik op de schijf om het te openen. zie je daar niks. het is leeg. toch zegt het dat 73 MB in gebruik is. weet iemand een programma waarmee ik die verborgen data kan verwijderen?

mijn tweede vraag is, kan ik ook op deze schijf iets branden? ik dacht van wel vanwere de letter R in CD-R. maar zoals je ziet het geeft mij niet de optie om te branden. althans niet meer, want pas gaf hij die optie wel dacht ik.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://imgur.com/a/D5VIs

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op een cd-r kun je geen data meer verwijderen als die er een maal opstaan, dat kan alleen op een cd-rw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb een .iso van 663 mb dat ik er op wil branden, is dat mogelijk?
TurfGraver
6 jaar geleden
663MB gaat er niet (bij) oppassen.
Bij CD-R kan beschreven ruimte niet meer gebruikt worden (is éénmalig).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelfs als de CD niet vol is kan je er vaak niks meer opzetten omdat er bijna altijd zo gebrand wordt dat er gefinaliseerd wordt. Gewoon een nieuwe CDr kopen.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan zo goed als zeker niet. Als jou brandsoftware aangeeft dat het niet kan, dan kan het niet. Koop een nieuwe CD-R en brand je 663MB data erop. Het zou gewoon moeten passen.
CD-R's zijn uiteindelijk voor eenmalige opname. Alles wat erop staat gaat er nooit meer af. Vrijmaken van ruimte kan dus ook niet. Hergebruiken kan ook al niet. Wil je dat wel, koop dan een CD-RW, die zijn wisbaar.

CD-R staat voor CD-Recordable. Dat is dus echt wel een opneembare schijf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarom staat er ook het woordje UITEINDELIJK!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vroeger of later is de CD vol. Op een 800 MB CD is dat maximaal ergens tussen de 100 en 200 sessies. Die bevatten dan ieder bijna geen data meer, praktisch alles gaat op aan overhead.
Ook kan iemand, expres of per ongeluk, de laatst geschreven sessie afsluiten met een normale leadout, waarna er niets meer kan worden toegevoegd.
Is de CD gewoon vol dan kan er ook niet meer worden toegevoegd.
Als je persé wilt kun je een multi-sessie-CD 'open' laten staan, zodat je (veel) later nog wat kunt toevoegen. Deze mogelijkheid is zo ongeveer academisch, praktisch niemand maakt er gebruik van.