Houdt een bell-me-niet register telefoontjes zoals: Hello i am from microsoft, you got a virus?

Ik denk dat de titel voor zich spreekt. Wordt namelijk gebeld door nummers die uit londen komen, heb ze gegoogeld en zijn wss van callcentres, zijn telefoontjes van zogenaamde microsoft medewerkers, of mensen die zeggen een hair extension in een hamburger te hebben gezien, of ze praten over een Mercedes Benz.

En, als een bell-me-niet register dit doet, doet hij dit bij
A. Alle nummers van call centers
B. Hoelang duurt het totdat dit gebeurt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je ziet dat het een telefoontje uit Londen is, niet opnemen.
paulus811
6 jaar geleden
waarom niet Erna55? Ik jaag ze altijd lekker op kosten door ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden.

Antwoorden (2)

Nee @Tristan, dat soort telefoontjes komt van oplichters, vaak uit Nigeria, maar ook uit andere verre landen. Dat jij nu uit Londen gebeld bent, betekent wellicht alleen maar dat een nieuwe oplichter een kantoor in Londen begonnen is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, als ze het zouden kunnen, heb je er nog niets aan.

Op deze pagina https://www.emerce.nl/nieuws/microsoft-doe-aangifte-telefoonphishing vind je hierover:

"Telecom toezichthouder ACM zegt niets te kunnen ondernemen. Ongevraagd bellen voor een commercieel, charitatief of ideëel doel is in Nederland niet verboden. “Je zult als bellende partij wel rekening moeten houden met het Bel-Me-Niet Register. Maar bij telefonische phishing is dat natuurlijk helemaal niet aan de orde; deze partijen laten zich niets aan de Nederlandse wet gelegen liggen”, zegt woordvoerder Frederique Hermie. “Alle gesprekken komen voor zover wij kunnen nagaan uit het buitenland.”

Het blokkeren van nummers wordt sowieso lastig. Uit internationaal overleg komt naar voren dat het vervalsen van het afzendertelefoonnummer onderdeel van de modus operandi is. “Daarnaast gaat het voornamelijk om oplichting, wat meer thuis hoort in het strafrecht. ACM beperkt zich tot het bestuursrecht.” "

Microsoft belt overigens nooit zomaar gebruikers op. Microsoft adviseert mensen die gebeld worden door oplichters die zich uitgeven voor Microsoftmedewerkers om aangifte bij de politie te doen, staat verder nog vermeld in het artikel van Emerce.