kan ik mijn afbeelding nog kerstellen?

Ik was een foto aan het bewerken via het standaart programma van mijn windows vista maar dif ging niet goed. Ik wilde het ongedaan maken en toen flipte mijn laptop en sloef de afbeelding op. Kan ik de orginele afbeelding nog terug halen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er is een kans dat dat nog kan.

Als je de originele foto op een geheugenkaartje van de camera had staan en hem vanaf daar naar je computer hebt gekopieerd, zou je de foto nog van dat geheugenkaartje kunnen halen - mits je daarna geen nieuwe foto's hebt gemaakt met datzelfde geheugenkaartje, of in ieder geval zo weinig mogelijk foto's. Zie hieronder voor de manier waarop (met Recuva).

Als je de foto alleen op je computer hebt, dan bestaat er een kans dat het origineel er nog is. Ik weet niet hoe het standaard bewerkingsprogramma van Vista werkt, maar veel programma's doen het opslaan van een foto als volgt (in onderstaand voorbeeld heet de foto plaatje.jpg ):
1.  Hernoem het bestaande (originele) bestand van plaatje.jpg naar plaatje.bak .
2. Sla het bewerkte bestand op als plaatje.jpg .
3. Als dat is gelukt: verwijder plaatje.bak .

ALS jouw programma ook op zo'n manier werkt, kun je plaatje.bak misschien terughalen, en het daarna hernoemen naar origineel.jpg (met Recuva). Ook hier heb je de grootste kans als je daarna zo min mogelijk hebt gedaan op de schijf of de USB waar de foto staat.

Wat je moet doen met Recuva:

Eerst Recuva downloaden en installeren. Dan starten. Je kiest dan de schijf waar de foto misschien nog staat. Die laat je scannen. Dat duurt even, en daarna toont Recuva een lijst met alle gewiste bestanden die hij heeft kunnen vinden. Per bestand wordt aangegeven wat de kans op herstel is: uitstekend, goed of klein.

Zoek in de lijst met gewiste bestanden naar jouw foto. Eventueel sorteren op bestandsdatum om het zoeken te vereenvoudigen. Heb je het bestand gevonden, dan selecteer je het, en zeg je Recuva dat hij dat bestand moet herstellen.

Recuva herstelt het bestand dan naar een *andere* schijf. Zorg dus vooraf dat je een USB beschikbaar hebt waar Recuva het herstelde bestand neer kan zetten.

Daarna open je het bestand, en dan maar hopen dat dat inderdaad het bestand is dat je zocht.

PS.
Recuva is gratis te downloaden, te installeren en te gebruiken. Je vindt het hier:
http://www.piriform.com/recuva/download

Cryofiel