Waarom vreemd beeld bij afspelen legale DVD's via VLC player?

Bij het afspelen van DVD's via VLC player met Windows 10 pc (16 gb ram, i7 processor) krijg ik grijze vlekken en blokjes om de 10 seconden. waaraan ligt dit en belangrijker: hoe los ik dit op? Graag enkel antwoord op deze vraag en geen voorstellen voor andere software, want dat werkt toch niet. Al mijn legale DVD's hebben dit probleem en aan mijn DVD speler ligt het niet, evenals Windows 10...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe mag er dan nog geantwoord worden? In principe kunnen we alleen nog aangeven waar het probleem ligt, het oplossen kan al geen antwoord meer op komen. Wel bijzonder dat je weet dat het niet aan 10 ligt en dat andere software dan VLC geen oplossing biedt. Normaliter is juist het ontdekken van het probleem het testen van andere combinaties. Werkte het wel onder je vorige Windows? Werkt het misschien wel als je een ander stuk software/codec gebruikt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuses, vreemd genoeg is een deel van mijn verhaal weggevallen, waarin ik al uitleg gaf dat het aan genoemde info niet lag. Vandaar. En enkel iets nieuws aanbieden is geen oplossing, terwijl we hier juist voor oplossingen zijn. Vandaag de dag leveren dus velen hier op Goeievraag onnuttige reacties, wat men nooit zal helpen. Vandaar mijn reactie bij de vraag. Windows 8 en 8.1 hadden hetzelfde verhaal, dus aan windows 10 ligt het niet. Ik heb al meer dan 10 andere programma's geprobeerd, die veel tijd nodig hadden voor installatie en die uiteindelijk: óf geld nodig hadden, óf veel dingen miste, óf gewoon niet werkten, óf (nog erger) virussen gaven. U begrijpt dat ik daar wel klaar mee ben en enkel een oplossing voor VLC wil. Ik heb al mijn DVD's geprobeerd, zonder enig succes, de buffer van VLC aangepast en een extra codec voor VOB bestanden aangebracht, maar het mocht allemaal niets baten. Ik ben er nu wel klaar mee en ten einde raad. Vandaar dat ik hoop op een antwoord van iemand die hetzelfde had en nu een oplossing heeft. Anders had ik wel naar een andere site/forum etc. kunnen gaan en uren later nog niets hebben...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.pcworld.com/article/2953724/windows/how-to-play-dvds-in-windows-10-for-free.html Heb je de ingebouwde dvd-speler van w10 al geprobeerd? Excuses maar dit is toch de enige manier om het probleem te tackelen. Wat gebeurde er eigenlijk als je andere software gebruikte was er software die wel werkte qua DVD afspelen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bezit geen Windows DVD player. Ik vind het ook niet in de store. Waarschijnlijk is het enkel voor gebruikers die upgraden van Windows 7, waarin Mediacenter nog wel in te vinden was. Dit wordt dan Windows DVD player. Voor mij komt deze waarschijnlijk dus niet meer uit... Ik heb nu net Power DVD 15 gedownload en deze doet het gewoon. Geen haperingen en prima beeld. Enkel één nadeel: het blijkt een trial van 30 dagen. Daarna is het betalen. :( Toch weet ik nu al meer, want er is dus niets mis met de DVD's van mij en de speler (hardware) zelf (en Windows 10). Het probleem zit dus echt in VLC (vreemd genoeg heb ik nog niemand anders met precies ditzelfde probleem gezien...) CD's werken prima (via Windows Media Player, dat gelukkig(!) nog wel te vinden is in Windows 8(.1) en Windows 10). Ook CD-rom doet het prima, maar DVD blijkt dus écht een probleem te zijn... Ik weet niet meer wat ik ermee moet...

Het beste antwoord

Vrijwel iedere legaal uitgebrachte Video DVD is tegen kopiëren beveiligd d.m.v. MacroVision.
Dit is een systeem dat ooit is uitgevonden en gepatenteerd door MacroVision Corporation en als standaard beveiliging door de video en film industrie is aangenomen om destijds de op videoband systemen (VHS, BetaMax en Video2000) uitgebrachte films tegen kopiëren te beveiligen.
Toen de DVD als drager werd geïntroduceerd werd ook daar het MacroVision systeem op geïmplementeerd omdat dat een afdoend systeem was tegen kopiëren. Het wordt dus nog steeds gebruikt. Mede ook omdat MacroVision is mee geëvolueerd naar het digitale tijdperk.

Wat doet MacroVision?
MacroVision zorgt ervoor dat bij het afspelen de Verticale synchronisatie- en de kleurinformatiesignalen opzettelijk verstoord worden buiten de normaal vastgestelde frequenties die nodig zijn voor een goede weergave. De marges in een TV toestel zijn echter zo ruim dat die verstoringen genegeerd worden en bij weergave op een TV niet tot afwijkingen leiden.
Echter bij kopieren van een met MacroVision beveiligde Videodrager gaan die afwijkingen wel ervoor zorgen dat de kopie feitelijk onleesbaar wordt.

Sommige digitale videospelers hebben last van die beveiliging als zij de digitale videoinformatie moeten omzetten naar analoge, voor TV en monitor begrijpelijke signalen. Met name de kleurinformatiesignalen worden dan aangetast wat tot hinderlijke verschijnselen leidt.
Daar is dan helaas niet zoveel aan te doen anders dan zoeken naar een digitale videoplayer die geen last heeft van het MacroVision systeem. Die zijn er wel al moet daar dan een fee voor betaald worden. Probeer eens te googelen op 'free anti macrovision player'.

Overigens werkt ook Microsoft hartstochtelijk mee aan het tegengaan van illegale kopieën en heeft in haar MediaPlayer de MacroVision standaard opgenomen, dus ook met die afspeler loop je de kans dat je legale DVD's gestoord worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm, dit zou wel logisch zijn, hoewel het dus in feite een vervelend systeem is. Ik ga er in ieder geval naar kijken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft gewerkt! Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Probeer eens om K-Lite Codec Pack te installeren, want waarschijnlijk mist er een goedwerkende codec. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat en dan MPC-HC als speler (die erbij zit) gebruiken. VLC gebruik eigen codecs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gebruikt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Liever niet meer! Ik had het geïnstalleerd, maar het herkende mijn DVD niet. Opnieuw geïnstalleerd en daarna sloopte het programma bijna mijn hardware DVD speler! Het is geen aanrader!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik het al jaren. Hoe software je hardware kan slopen mag je even uitleggen. Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerste installatie: dvd herkent het programma niet en vraagt gelijk om instellingen als Xvid verwijderen en webbrowser aanpassen. Xvid gedaan, webbrowser niet. Tweede installatie: lijkt goed gegaan, maar eenmaal dvd erin en afspelen met desbetreffende programma: dvd speler gaat flink tekeer en geeft veel herrie (nog nooit zoveel gehad), dan valt beeld even weg en tenslotte komen er drie probleemmeldingen, gevolgd door een time-out en kan ik mijn pc opnieuw opstarten. Zoals ik al zei: geen nieuwe programma's aanbevelen. We zitten hier om problemen op de gestelde vraag op te lossen, anders had ik wel naar een of ander forum kunnen gaan, waarop honderden mogelijkheden besproken worden (al gedaan, tevergeefs...).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is er anders aan een forum waar mensen de tijd voor je nemen je probleem proberen op te lossen en GV?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien ik het liefste een zo direct mogelijk antwoord wil, dus van iemand die er veel verstand van heeft. Met "forum" bedoel ik de honderden mogelijkheden die op het hele internet besproken worden. Soms kan het niet anders, maar volgens mij is mijn probleem specifiek genoeg voor één antwoord en daarom dacht ik dat mijn probleem op Goeievraag zetten wel de juiste oplossing zou geven. Persoonlijk verwacht ik dat het een instelling met het ram is, gezien de blokjes en de grijze vlekken vooral bij snelle bewegingen en fel (bijvoorbeeld) kaarslicht optreden. Kent iemand dit verschijnsel? Onthoudt: het licht niet aan de hardware en Windows 10, anders had Powerdisc hetzelfde probleem wel gehad... ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*licht = ligt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het niet de 16-235 problematiek>
http://webtrickz.com/how-to-fix-washed-out-colors-issue-in-vlc-player/ Je probleem is vast specifiek genoeg voor een specifiek antwoord. Echter is het probleem dat je probleem zo specifiek en onbekend is. Hoe specifieker een probleem, hoe minder mensen er last van hebben. Op GV zitten misschien 10-20 mensen die hier een antwoord op zouden kunnen weten. Maar de kans dat ze exact hetzelfde hebben meegemaakt als jij nu ondervind is klein. De kans dat iemand op een forum het mee heeft gemaakt en erover geschreven of dat daar al iemand met een oplosssing is gekomen is veel groter. (De helft van de oplossingen die ik hier geef op dit soort problemen krijg ik door het intikken van een probleem en doorzoeken op een forum).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem wat je nu beschrijft is trouwens heel anders dan in de vraag. In de vraag sprak je over een tijdsinterval(aantal seconden). Nu spreek je over contentgebasseerde problemen (snelle beweging/licht-donker).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ook de 16-235 problematiek levert niets op, evenals de andere tips die gegeven worden. Het is trouwens logisch dat ik eerst dacht dat het om een tijdsinterval ging, aangezien dat nog steeds zo is. De vlekken treden echter niet op het hele scherm op, maar enkel op delen zoals een brandende kaars, of een snelle beweging op het beeld met bijvoorbeeld lichteffectjes. Deze vervallen dan geheel en veranderen even in grijze blokken. Het komt nu trouwens ook veel voor bij het wisselen tussen menu's van een dvd, zoals van het hoofdmenu naar taal, en weer terug, waarbij wat effectjes gebruikt worden als twinkels en fade-in en fade-out.