Hoe voorkom ik dat ik geblacklist wordt?

Ik heb thuis een mail server draaien wat momenteel prima werkt, alleen dit zorgt er wel voor dat mijn IP adres geblacklist wordt. Ik heb een eigen bedrijf maar als ik nu vanaf mijn thuisnetwerk namens mijn bedrijf een mail stuur, komt deze bij veel klanten in hun spambox terecht omdat het ip adres geblacklist is. Is er iets wat ik aan mijn server kan aanpassen of iets dergelijks zodat ik niet geblacklist wordt en klanten geen mail in hun spambox ontvangen?

Mijn server draait op Centos 6.6 32 bits

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kijk goed wat je server nog meer uitvoert dan alleen je mails de deur uitwerken. Je zegt CentOS te hebben hier heb je een uitgebreide mogelijkheid je logs na te gaan of je misschien niet 'relayed' voor andere spammers, als je dit niet doorhebt zal je 'reputatie' voor de spamfilters zoals Barracuda met rasse schreden dalen, en als je reputatie score onder een bepaalde drempel ligt gaat er een blacklist verzoek de deur uit bij de ontvanger(s).

Zorg daarom voor een goede misbruik detectie zoals dat je niet teveel mail verstuurt naar dezelfde ontvanger binnen een gegeven tijdspanne, ook hierdoor worden de 'reputatie' counters in de header aangepast, en éénmaal over een ingestelde grens bij de ontvanger en er gaat een blacklist verzoek de deur uit, dus zet de handrem op de uitgaande mail...

Houdt 'bad SMTP sessions' in het TCP verkeer in de gaten, dit is vaak een aanleiding voor het vergaren van email adressen t.b.v. misbruik.

Zorg voor een geldig PTR record dat matched met je FQDN, dus als je een CentOS servertje hebt draaien die 'server-van-gerrit' heet, verander dit dan naar mail.mijnbedrijf.nl en pas je PTR record hierop aan.

Zet een SPF record op zodat je kun aantonen via de mailheader dat mail afkomstig van jouw server/domein met een ge-authenticeerde client is verstuurd. Hierdoor stijgt je reputatie weer.

Gebruik SSL/TLS/STLS zodat je een versleutelde veilige authenticatie hebt naar je MTA, is meer een veiligheidsdingtje dan een anti blacklist maatregel, maar sommige
spamfilter zoals bovengenoemde Barracuda hechten veel waarden aan mails die verstuurd zijn met een beveiligde authenticatie.... en elk druppeltje telt in dit opzicht.

Blokkeer poort 25 voor alle apparaten in je netwerk behalve voor je MTA en/of bovenliggende spamfilter, hierdoor voorkom je dat ondanks dat je alle regels in acht hebt qua mail policies niet een gebruiker in je netwerk loopt te bulken op die poort.

En tot slot, zorg voor een statisch adres. Het lijkt een open deur, maar deze fout wordt nogal eens gemaakt. Je adres wijzigt, de DNS records wijzen nog naar het oude adres, mensen proberen je mail te beantwoorden, sturen dus de mail naar je MTA die niet meer daar leeft, de mail bounced, en als deze terug bounced naar een server die relayen toestaat, en relayed deze mail naar een blacklisted server, dan wordt uit de header van de mailtje ook jouw MTA blacklisted omdat je in de keten van servers zit/zat...

Ik hoop dat je er iets mee kunt... succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik heb speciaal mijn PC opgestart om dit te kunnen plussen !
Zoveel goede tips !
Die plus is dik verdiend !

Andere antwoorden (1)

Stuur je wel eens mails met een redelijke hoeveelheid aan namen in het BCC veld? Daardoor kom je vaak op een spamlijst te staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik doe dat bijna nooit. Ik heb eenmalig een mailtje gestuurd met bcc email adressen maar daarna nooit meer