Kan je zomaar een harde schijf overplaatsen en/of is het mogelijk bestanden van een schijf te halen zonder monitor?

Mijn laptopje van zes jaar oud lijkt het vandaag begeven te hebben (hij bromt nog wel zoals gewoonlijk en de aan/uit-lichtjes op het toetsenbord doen het ook nog, maar het scherm doet helemaal niets), en het vervelendste aan een nieuwe laptop zou ik het vinden als ik mijn bestanden kwijt zou zijn. Nu zie ik daar twee opties voor; is er misschien iemand met kennis hierover die advies kan geven?

Optie 1: Is het mogelijk om bestanden van de harde schijf af te halen en op een externe schijf te zetten zonder het computersysteem normaal te kunnen gebruiken? (Hem aansluiten op een extern scherm lukte helaas niet)

Optie 2: Mijn broertje heeft exact dezelfde laptop, dus als het goed is past de schijf daar ook in. Kan het kwaad om mijn schijf tijdelijk in zijn laptop te stoppen, de bestanden op een externe schijf te zetten en daarna zijn eigen schijf er weer in te stoppen? Het belangrijkste hierbij vind ik dat ik het risico niet wil lopen iets aan zijn laptop/schijf te beschadigen.

Ik hoor het graag als iemand hier meer over kan vertellen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Als je oude laptop het nog volgens jou doet dan zou je via het wireless netwerk thuis via de administratieve share(C$) je oude bestanden via het draadloos netwerk kunnen kopieren. Dus zoiets als \\ipvanoudelaptop\c$ in het uitvoervenster typen...
Het plaatsen van je oude drive in de laptop van je broertje lijkt mij op zich een goede tweede optie waar ik geen beren op de weg zie behalve dat je kundig moet zijn met het verwijderen van een HD in een laptop(ze zitten niet allemaal even handig gemonteerd voor vervanging)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ligt er even aan of dat schijfje IDE of SATA aansluiting heeft ?
Hem in een ander laptop zal moeilijk gaan als dat niet gelijk is ik kan me voorstellen dat een 6 jaar oude laptop nog IDE heeft ?
Maar kan wel, het besturing systeem zal dan waarschijnlijk gaan protesteren
maar in principe geeft dat niet omdat het alleen maar om je documenten gaan
ik heb dat laatst gedaan met een oude xp schijf alleen moet je zogezegd heractivatie uitvoeren (niet doen dus)
en natuurlijk al di drivers maar je krijgt 3 dagen te tijd en alles werkte nog gewoon

alleen ik weet niet of dat ook werkt met bijvoorbeeld vista of windows 7 en 8 zal wel helemaal niet gaan lijkt mij.
je kan het proberen maar sluit dan in elk geval je internet af als je al wireless was gaat dat vanzelf

de betere optie is toch koop ergens een externe case met de juiste IDE of SATA
en bouw het schijfje daarin en maak er een externe schijf van . de case is altijd handig voor andere gevallen.
Als je een desktop pc hebt die je open kan maken en je hebt extra (sata?) kabel
(die rode) en voeding kan je hem ook als D aansluiten.
capthavoc
8 jaar geleden
Dit is dagelijkse kost voor ons, maar je beantwoordt in zekere zin al deels je eigen vraag.

Zowel optie 1 als optie 2 zijn mogelijk. Ik ga je antwoorden wat meer detailleren:
Optie 1: Je koopt zo'n extern kastje in de winkel zoals http://www.laptopshop.be/product/134148/sharkoon-rapid-case-usb-3-0-3-5-inch-zwart.html maar let op, dit model is enkel SATA, dus als je schijf nog ouder is, moet je een model IDE/SATA naar USB 2.0 nemen. Hoe werkt dit? Je haalt je harde schijf uit je portable (moet je toch doen voor optie 2) en stopt die in de case. Dan start je op en sluit je deze aan, bij voorkeur op een Windows 7 professional. In bijzondere gevallen moeten we dit zelfs aansluiten op een Windows Server of Windows SBS omdat mensen zich soms laten verleiden om de gebruiker 'password enable te encrypteren' zodat je een commando CACLS onder een recente Windows NT of later nodig hebt om terug eigenaarschap over te nemen van je bestanden. Als dit het geval is, heb je toch wat professionele hulp van iemand als ons nodig.
Optie 2: Is nog gemakkelijker: Bij de meeste van onze zakenklanten plaatsen wij daarom meestal 2 identieke PC's voor het geval van een panne (ofwel schijf ofwel iets anders). Het kost immers meer tijd (dus: geld!) om een PC qua software in orde te zetten dan om een schijf gewoon te vervangen (denk aan de updates van Windows alleen al, gewoon een catastrofe, heb je niet met Linux).

Nu kan het ook iets erger zijn, dat je harde schijf zelf een beetje 'tureluut' is of zelfs 'defect'. Wij hebben speciale software, maar die bestaat nu ook veel goedkoper online op internet, om schijven die niet toegankelijk blijken volledig te gaan scannen zonder ze te 'booten'. Denk aan geformatteerde usb schijfjes met foto's, maar ook harde schijven. Heel dikwijls crasht windows bijvoorbeeld omdat om een of andere reden te veel maal 'reset' werd geduwd bij blijven hangen van Windows. Ook dan gaan we de schijf extern benaderen en nemen we een (bijv. Acronis) backup en gaan dan 'CHKDSK /F' uitvoeren en dan lukt het dikwijls weer om Windows terug aan de praat te krijgen.

Bij bedrijfsbrand hebben we een Engelse partner die de schijven demonteert en alsnog dikwijls de data terug haalt (let op: zéér duur natuurlijk, deden we voor ziekenhuis laatst).

Ik hoop dat dit antwoord volledig genoeg is voor jou voor 99% van de mogelijkheden, maar proficiat dat je zelf al voldoende nadacht voor de vraag te stellen. 13/10!